fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Sexpoddarna växer – men annonsörerna avvaktar: ”Många är rädda”

Publicerad: 16 december 2020, 14:11

Anna Dahlbäck och Amanda Colldén tycker att det är tråkigt att inte fler sponsorer vågar sig till deras podd ”Alla våra ligg”. ”Vi är ju mycket mer än sex. Vi har ju vanliga liv också”, säger Anna Dahlbäck.

Foto: Gabriel Liljevall

Lyssnarna flockas kring sexpoddarna – men annonsörerna uteblir. Det förvånar ”Alla våra liggs” Anna Dahlbäck och Amanda Colldén: ”Sex en av få saker alla har gemensamt”.

Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupPodcast

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


De senaste åren har ett antal sexpoddar seglat upp på poddhimlen. Bauer Medias ”Alla våra ligg” och Acasts ”Sexnoveller Delux” är två exempel. Nyligen lanserade också det svenska sextechbolaget Blanche Media Blanchestories, en plattform för audioerotik.

Ja, intresset för – och utbudet av – sexpoddar växer så det knakar. Men samtidigt som det är uppenbart att lyssnarna finns där, vittnar kreatörerna bakom sexpoddarna om att få annonsörer vågar sig dit – av rädsla för att förknippas med sex. Vad ligger egentligen bakom sexpoddarnas framfart? Och varför drar inte annonsörerna nytta av den?

Dagens Media har diskuterat saken med Anna Dahlbäck och Amanda Colldén, som står bakom Sveriges första stora sexpodd, ”Alla våra ligg”.

LÄS OCKSÅ: Poddlyssnandet skjuter i höjden

Anna Dahlbäcks och Amanda Colldéns podd ”Alla våra ligg” kommer ut en gång i veckan. I snitt gör de två sponsrade samarbeten i månaden.

Foto: Gabriel Liljevall

”Många företag är rädda för att komma in i sexsammanhang”

Idén till podcasten ”Alla våra ligg” väcktes för fem år sedan av Amanda Colldén och en vän till henne.

– Vi hade precis blivit singlar och tyckte att det livet var roligt och att sexsnack kunde vara bra innehåll i en podd.

Efter att ha färdigformulerat tanken skickade de in ett ljudklipp till flera mediehus, i vilket de två vännerna drack vin och snackade öppet om sex. 

– Bauer Media var ensam om att nappa. De tyckte visserligen att piloten var dålig, men såg ändå att det fanns potential.

Några månader senare släpptes det första avsnittet av podden. Och redan efter två veckor hade ”Alla våra ligg” 40.000 unika lyssnare.

– Jag tror att namnet och bilden gjorde sitt. Sedan bidrog nog det faktum att vi var anonyma till lite nyfikenhet, säger Amanda Colldén.

Kort därefter hoppade dock Amanda Colldéns medgrundare av. Hon ersattes av Anna Dahlbäck. Efter drygt ett halvår beslutade sig de två för att gå ut med sina namn.

– För oss var det ett stort och nervöst beslut. Vi hade förväntat oss tidningsrubriker i och med att intresset för podden var så stort. Därför hamnade vi i en djup depression när ingen uppmärksammade det, säger Anna Dahlbäck och skrattar.

– Men det öppnade stora möjligheter för oss. Vi fick en serie på SVT och en egen Youtube-kanal vilket möjliggjorde för oss att helhjärtat satsa på ”Alla våra ligg”, fortsätter hon.

I dag har Anna Dahlbäck och Amanda Colldén gjort över 200 avsnitt av podden, som släpps en gång i veckan. Och arbetet kopplat till ”Alla våra ligg”, där podden är paraplyet, gör de på heltid.

– Förutom ”Alla våra ligg” har vi startat en annan podd som heter ”Alla våra frågor” som kommer ut två gånger i veckan. Utöver det livepoddar vi och föreläser, fast inte under pandemin då. Dessutom har vi startat produkten Liggboxen som i dag är en viktig inkomstkälla, säger Amanda Colldén.

LÄS OCKSÅ: Ras för kommersiell radio – tappar till SR

Kan ni bli trötta på att snacka sex?

– Absolut. Många tror ju att vi alltid är mottagliga och vill prata om sex hela tiden. Men numera är det typ det tråkigaste samtalsämnet jag vet på fritiden, säger Amanda Colldén.

Anna Dahlbäck fyller i:

– Det är ju ett rätt nischat ämne som vi har pratat om konstant sedan 2016. Vi har hört talas om allt, det är få saker som överraskar en numera.

Just det faktum att podden är nischad och att poddandet har pågått under en längre tid ledde till en form av identitetskris under sommaren, berättar Anna Dahlbäck.

– Tankarna om hur länge vi kan fortsätta att hålla på med detta har varit återkommande. I somras fick vi en rejäl dipp och bestämde oss därför för att köra en workshop tillsammans med Bauer bland annat. Det gav oss ny inspiration för hur podden ska kunna utvecklas.

”Vi vill låta podden växa och utvecklas [...], samtidigt vill vi inte hamna för långt från ursprungstanken”

Samtidigt är balansgången kring poddens utveckling svår, framhåller Amanda Colldén.

– Ambitionen är ju att våga låta podden växa och utvecklas i takt med att vi gör det, samtidigt vill vi inte hamna för långt från ursprungstanken.

Därför är det också svårt att prata om framtiden, säger Anna Dahlbäck.

– Vi har hållit på länge och vet inte riktigt hur vårt liv ser ut om ett år. Har vi familj då? Hur kommer det i så fall att påverka hur vi känner för att prata sex?

Men hon understryker att deras engagemang finns så länge lyssnarna gör det.

– Vi älskar ju det vi gör och kommer att hålla på så länge intresset finns.

Och det är det ingen tvekan om att det gör. Lyssnarsiffrorna för ”Alla våra ligg” ligger på en stadig, hög nivå på runt 50.000 unika i veckan. Trots det har det dock varit en utmaning att hitta annonsörer som vill höras i podden.

– De sponsorer vi har jobbat med är främst sexshoppar, som Vuxen och Lastbryggan. Utöver det har vi haft en del annonsörer som är kopplade till kvinnohälsa, som Läkarmissionen och olika apotek, berättar Anna Dahlbäck och fortsätter: 

– Men tyvärr är många företag rädda för att komma in i sexsammanhang. Det är tråkigt, för vi är ju mycket mer än det. Vi har ju vanliga liv också. Varken vi eller våra lyssnare ligger ju 24/7.

Amanda Colldén är inne på samma spår.

– Jag tycker att det är underligt och lite löjligt att den rädslan finns. Sex är ju faktiskt en av få saker som – i stort sett – alla människor har gemensamt.

Det finns dock en ”vanlig” annonsör som sticker ut.

– Sparappen Dreams hade vi ett långvarigt och bra samarbete med, säger Amanda Colldén.

Upplever ni att det finns något ni skulle kunna göra från er sida för att locka fler sponsorer?

– Vi följer gärna med på säljmöten. Vi tror att det gör mycket för kunderna att se att vi är vanliga tjejer/kvinnor som äter vanliga luncher och pratar om vanliga saker som inredning, framtidsplaner och vädret.

De flesta av poddens lyssnare är runt 30 år. Vad gäller kön bland dem är det ungefär hälften hälften – med en liten majoritet av män.

Har er målgrupp förändrats under de här åren?

– Ja, den har mognat med oss. I takt med att vi växer upp och förändras blir också ämnena andra och med det kommer nya lyssnare.

Varför tror ni att intresset för sexpoddar är så stort?

– Jag upplever att hela klimatet kring sex och hur vi snackar om det har förändrats de senaste åren. Det beror nog inte bara på oss, men jag tror absolut att vi har en del i det, säger Anna Dahlbäck.

Amanda Colldén är mindre blygsam.

– Jag skäms inte för att skryta. Jag tror absolut att vi är en stor del av förklaringen till att sex har blivit mer normaliserat och mindre tabu. Men jag tror också att lanseringen av klitorisvibratorn Satisfyer har förändrat tjejers inställning till sig själva och sin njutning.

LÄS OCKSÅ: Coronakrisen lyfter Vuxen.se – samtidigt öppnar fler medieslag dörren för sexshoppen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev