söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

SBS tar in på MTG

Publicerad: 10 augusti 2012, 06:01

Reklamradion ökar sin marknadsandel, visar årets tredje radiomätning från TNS Sifo. Samtidigt minskar gapet i räckvidd mellan SBS Radio och MTG Radio.

Ämnen i artikeln:

SBS RadioMTG Radio

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Gapet mellan MTG Radio och SBS Radio minskade under den aktuella mätperioden ytterligare och nu är det endast 0,7 procentenheter mellan bolagen. MTG Radios räckvidd gick från 17,7 procent för motsvarande mätperiod 2011 till 17 procent 2012. SBS Radios räckvidd gick från 15,4 procent under motsvarande mätperiod 2011 till 16,3 procent 2012.

Reklamradions andel av det totala lyssnandet ökade, från 28,2 procent förra mätperioden till 29 procent under den aktuella mätperioden. För samma perod föregående år låg andelen på 28,7 procent.

Reklamradion som helhet ökar sin marknadsandel från 25,1 procent föregående mätperiod till 25,6 procent under den aktuella mätperioden. Jämfört med motsvarande mätperiod förra året, då siffran låg på 26,5 procent, har marknadsandelen dock minskat.

Sammanlagt lyssnade lyssnade 71,5 procent av den svenska befolkningen, det vill säga 5 712 200 personer, på radio i minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn under den aktuella mätperioden. Detta är en ökning jämför med samma mätperiod förra året då 71,0 procent lyssnade på minst fem minuter radio under en genomsnittlig dag.

Den svenska befolkningens genomsnittliga lyssnartid hamnade på 2 timmar och 14 minuter per dygn, vilket är en marginell minskning från samma mätperiod förra året, då lyssnartiden låg på 2 timmar och 15 minuter.

Antalet personer som lyssnat på radio via webb i minst fem minuter under ett genomsnittigt dygn ökade och ligger nu på 6,4 procent. Under föregående mätperiod låg lyssnandet på 6,3 procent och för samma period förra året låg lyssnandet på 4,4 procent.

Veckoräckvidden för webbradiolyssnandet har också ökat, och ligger för tredje mätperioden på 20,1 procent. För samma period förra året låg veckoräckvidden på 15,2 procent och för förra mätperioden låg veckoräckvidden på 18,8 procent.

Radions räckvidd i tusental:

Nationella radiokanaler

P1 980

P3 865

P4 2406

Mix Megapol 889

NRJ 231

Rix FM 898

SBS Radio Storstad 603

Bandit Rock 250

MTG Radio Storstad 650

Rockklassiker 287

Bandit Rock 250

Lugna Favoriter 87

The Voice 110

Radionätverk

MTG Radio 1355

SBS Radio 1304

Sveriges Radio 3788

Totalt lyssnande

Sverige i helhet 5712

Reklamradio 2313

Närradio 193

Om undersökningen:

För riket:

19/3-1/4, 16/4-10/6 2012 (10 veckor)

För lokala områden

9/1-1/4, 16/4-10/6 2012 (20 veckor)

Intervjuer:

17 881 stycken i Hela Riket under 10 veckor 34 994 stycken totalt i de lokala områdena under 20 veckor.

Population:

9-79 år

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev