Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Så mycket ökar intäkterna för Acasts kvinnliga podcastprofiler

Publicerad: 6 juli 2021, 09:12

Spökpodden omsatte i fjol 4 miljoner kronor.

Foto: Acast

Nya siffror från Acast visar hur mycket intäkterna inom podcasting ökar för några av bolagets kvinnliga profiler.


Ämnen i artikeln:

Acast

Aldrig tidigare har Acast presenterat siffror över hur ökningen av intäkter har sett ut bland bolagets kvinnliga podcastprofiler. Men det gör man alltså nu.

Totalt har Acasts samtliga kreatörer – enligt ett pressmeddelande – fått närmare 100 miljoner dollar i intäkter sedan starten 2014.

De nya siffrorna visar att att intäkterna inom podcasting för de kvinnliga podcastprofilerna ökar.

”Spöktimmen”, som produceras av journalisterna Jenny Borg och Linn Larsson, omsatte under 2020 totalt 4 miljoner kronor och gjorde 1 miljon kronor i vinst. De ökade intäkterna har bland annat finansierat en Sverigeturné samt en rad onlineföreställningar.

LÄS OCKSÅ: Acast gör nytt försök med betalmodell

– Nu siktar vi på att växla upp ytterligare så att vi kan uppfylla fler drömmar som att skriva böcker, göra tv-program och andra roliga projekt, säger duon i en kommentar.

”Det Skaver”, bakom vilken influencer-trion Cassandra Klatzkow, Nadia Kandil och Elsa Ekman står, har ökat snittintäkten per månad med 166 procent. Från vilken nivå framgår dock inte.

Även ”Träningspodden”, som leds av Jessica Almenäs och Lofsan Sandström, ökade sina intäkter med 130 procent under 2020. Inte heller där framgår dock från vilka nivåer.

Josephine Forssjö, innehållschef på Acast säger:

– Vår mission på Acast är att alla podd-kreatörer, oavsett storlek, ska ha möjlighet att kunna tjäna pengar på sitt skapande, på sina egna villkor. Vi är stolta över att vi har kunnat bidra till de ekonomiska framgångarna som Spöktimmen, Det Skaver och många fler har haft tack vare sina poddar. 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.