Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Så många har tecknat ljudboksabonnemang i år

Publicerad: 13 december 2021, 13:33

120 000. Så många hushåll har hittills tecknat ett abonnemang på en ljudbokstjänst i år.

Foto: Damircudic/Getty Images

Nya siffror från Mediavision visar att 120 000 nya ljudboksabonnemang har tecknats i år. Men bolagen har fortfarande svårigheter att behålla prenumeranterna.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Som Dagens Media har kunnat rapportera under året så växer ljudmediet. Detta syns inte minst genom att antalet hushåll som abonnerar på ljudbokstjänster ökar.

Nu släpper konsult- och analysföretaget Mediavsion nya siffror för hur abonnenttillväxten under 2021 har sett ut och de visar att över 120 000 hushåll har valt att teckna sig för en prenumeration. Det är en ökning med 14 procent sedan 2021 års början. 

Samtidigt framgår dock av analysen att antalet avhopp, så kallade ”churn”, är betydligt större – nästan dubbelt – bland ljudbokstjänsterna än hos streamade videotjänster. Den förklaring som Mediavision anger är den höga konkurrensen, vilken vd:n Marie Nilsson tidigare har skrivit om i en analys i Dagens Media.

LÄS OCKSÅ: Marie Nilsson: Hur många ljudboksaktörer kan den svenska marknaden svälja?

Vad som avgör vilken ljudbokstjänst kunderna väljer har också förändrats något, visar analysen. Tidigare var det priset som avgjorde, i dag är det i högre grad innehållet.

I ett pressmeddelande kommenterar Marie Nilsson tillväxten på ljudboksmarknaden.

– Mediavisions slutsats är att det beror på dels ökad generell digitalisering, men också att innehållet i ökande grad kommit att differentieras. Möjligen har också pandemin spelat in. Sammantaget leder detta till fler kunder, säger hon och fortsätter

– Utvecklingen inom andra medieslag, där innehållsutbudet generellt sett har varit mer differentierat mellan tjänsterna, påvisar att ett starkt innehållsutbud kan minska churn – som fortsatt är hög för ljudbokstjänsterna.

LÄS OCKSÅ: Rätt ton, lyhördhet och genomtänkt innehåll – här är ljudbolagens knep för att fånga unga

Sugen på merläsning?

Tidigare i höst ägnade Dagens Media en hel temavecka om ljud. Här hittar du alla artiklar samlade. 

 

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.