Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Så blir nya uppiffade P3

Publicerad: 15 Januari 2020, 13:00

Prisade journalisten Hanna Hellqvist fortsätter vara en viktig profil för P3 efter nylanseringen av kanalen. I fortsättningen hörs hon på eftermiddagarna tillsammans med Jörgen Lötgård och taxen Ines.

Foto: Mattias Ahlm

Redaktionsgränserna suddas ut och tablån baseras på fyra större pass – när P3 nylanserar kanalen.


Ämnen i artikeln:

P3Sveriges Radio

Med start den 20 januari rullar Sveriges Radio och P3 ut vad de kallar för en ny kanal.

Det var i oktober som radiohuset offentliggjorde sitt beslut om att skrota i princip hela sin linjära tablå. Förändringen som var driven av det minskande lyssnandet på P3, fick de kommersiella radiohusen att vädra stark kritik. Detta eftersom P3:s nya upplägg enligt dem påminde mycket om de kommersiella kanalernas.

Christer Modig, verksamhetschef för radion på Nent Group, kallade beslutet för ”högst anmärkningsvärd”.

– Utifrån vad jag har sett i beskrivningen är detta en direkt kopia av en kommersiell radiokanal, uppklädd i public service-termer, sade han till Dagens Media i oktober.

LÄS MER: Nents radiochef: ”P3 kopierar kommersiella kanaler” 

Nu står det klart att P3 kommer att ha en tablå som i huvudsak är baserad på fyra större pass på vardagarna som går in i varandra naturligt och sänder omlott; morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll. Programnamnen försvinner dessutom till största del, skriver Sveriges Radio i ett pressmeddelande.

Cajsa Lindberg är biträdande programdirektör med ansvar för utbudet:

– Lanseringen av nya P3 är efterlängtad, och nu ser vi fram emot att få möta lyssnarna som kommer känna igen P3 oavsett när de lyssnar på kanalen. Därför suddas redaktionsgränserna ut, samarbetet över kanalen i hela landet ökar. Vi vill att P3 ska vara en tydlig och samlad helhet, säger hon.

Morgonen börjar med Morgonpasset i P3, som fortsätter besökas av gäster. Dessutom förstärks P3 Nyheters roll under morgonen med en nyhetsprofil som lyssnarna känner igen. Vid tio riktas fokus mot musikjournalistiken, och på eftermiddagarna tar Hanna Hellquist, Jörgen Lötgård och taxen Ines över med exklusiva intervjuer samt grepp om aktualiteter och samtiden.

Musiken i P3 får en mer framskjuten roll där P3 riktar in sig mot en publik som är selektiv. Kanalen kommer fortsätta att uppmärksamma ny musik, och minst 40 procent av det som spelas ska vara svenskt. P3 ska dessutom förstärka musikjournalistiken, vilket exempelvis görs genom flertalet DJ:s som kommer spela musik av olika genrer.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

P3Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.