Radio/podd
Rekordantal digitala medieabonnemang i Norden: ”Aptiten fortsätter att växa”
Publicerad: 20 december 2022, 13:44
Ljud är den mediekategori som ökar mest, enligt Mediavisions siffror.
Antalet digitala medieabonnemang, per hushåll, har under hösten stigit till rekordnivåer. Det visar färska siffror från Mediavision. Ökningen drivs av ljudabonnemang.
Ljudboks- och podcast-abonnemang driver ökningen av digitala medieabonnemang i Norden, men alla mediekategorier går framåt. Det visar Mediavisions senaste analys av den nordiska mediemarknaden.
Antalet digitala medieabonnemang, per hushåll, ligger i dag på 2,6 stycken. Det är en ökning med 20 procent jämfört med samma period förra året.
Den mediekategori som växer mest, ljudabonnemangen, passerar nu 1,0 abonnemang per hushåll. Musikabonnemangen ligger kvar på en jämn nivå med en genomsnittlig nordisk hushållspenetration på 45 procent.
Trots att antal abonnemang hos de nordiska hushållen totalt sett ökar så betalar de bara drygt 3 procent mer för sina medieutgifter i dag jämfört med i fjol.
– Trots det rådande hotet om en lågkonjunktur, fortsätter aptiten för digitala medieabonnemang att växa i Norden. Detta kan delvis förklaras av den pågående digitala transformationen. Men vi ser också att digitala medier generellt sporrar ett ökande intresse för betald media, säger Natalia Borelius, projektledare på Mediavision, i ett pressmeddelande.