Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Reklambyrå-vd:n startar poddbolag: ”Vill bli ett globalt mediehus för ljud”

Publicerad: 20 September 2019, 12:34

Julia Anjou, PR-konsult och vd för Poetic tillsammans med medgrundaren Walter Naeslund.

Foto: Linus Hallsenius

Honestys vd Walter Naeslund breddar sitt fokus inför framtiden – och startar poddbolag tillsammans med sambon och PR-konsulten Julia Anjou. ”Ljudformatet håller på att bli den nya tv:n”, säger han.


Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

Reklambyrån Honesty grundades 2009 av vd:n Walter Naeslund. Nu testar han nytt, och startar podcastbolaget Poetic med sambon och PR-konsulten Julia Anjou

– För tio år sedan var det uppenbart att det behövdes en ny typ av reklambyrå. Nu är det i stället tydligt att ljudformatet håller på att bli den nya tv:n. Inte minst till följd av skärmutmattningen, säger Walter Naeslund och fortsätter: 

–Jag tror att det finns ett behov av bolag som kan erbjuda ett helhetstänk inom ljud. Vi bygger räckvidd genom de egna formaten, hjälper varumärken bygga relationer genom brandade format, skapar starka koncept för ljudannonser och utforskar möjligheter inom voice skills-området. Även internpodcasts är en jättemöjlighet för stora bolag att bygga kultur och som intresset ser ut nu så kommer det bli en av våra flaggskeppsprodukter.

Honesty var framtiden 2009

Affären består, enligt Walter Naeslund, av tre delar. Den första delen är deras egna format, där värdet byggs över tid. Den andra delen, där Poetic gör brandade format, internpodcasts samt ljudreklam, ska driva kassaflödet. De har också en tredje utvecklingsdel där de planerar att utforska ”voice skills” för röstassistenter som Amazons Alexa eller Googles produkter.

– Ingen vet exakt hur framtiden ser ut där, men vi investerar pengar för att ta fram produkter som vi vill testa på marknaden, själva och i samarbete med våra kunder. Ingen vet än var det kommer ta vägen, men alla vet att potentialen är enorm.

Allt som allt planerar Poetic att under sitt tak producera egna podcasts, brandade podcasts, internpodcasts, audio ads och voice skills.

Julia Anjou blir vd på Poetic, och Walter Naeslund stannar som vd på Honesty. 

– Honesty var framtiden 2009, och reklambyrån behöver byggas om för att bli framtiden 2019. Det håller vi på och jobbar med nu. Honesty finns kvar, men kommer att se ut på ett annat sätt framåt. Den här byrån har nio liv och vi har bara använt ett än så länge.

Poetic säger sig ha globala ambitioner och har redan nu spelat in poddavsnitt i flera nordiska städer. Som en del av det är målet att 80 procent av den egna produktionen ska ske på engelska. 

Hittills har man gjort en brandad podcast åt Nordea, på uppdrag av Klintberg Nihlen. Fler kunder har visat intresse.

Under det första verksamhetsåret är målet att lansera tio format. Långsiktigt är målet större än så. 

– Vi vill ut i världen och bli ett globalt mediehus för ljud. 

I vintras tvingade Honesty att skala bort alla fastanställda, utöver de fyra delägarna. I framtiden antyder dock Walter Naeslund att Honesty kan komma att få en viktig position – tillsammans med Poetic. 

– Tittar man på den kartan man ser som kund tror jag att man behöver en stark reklambyrå, en skarp designbyrå, en specialiserad ljudleverantör och modern PR-byrå. Det finns en styrka i att leverera alla de fyra delarna, och det kanske kan vara en ledtråd om vilket nästa bolag blir som vi startar.

Läs mer: Walter Naeslund: ”Därför har jag bytt ut min tv mot airpods”

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev