Radio/podd
Radion tappar lyssnare
Publicerad: 13 maj 2013, 11:58
Radion gick från en räckvidd på 77 procent till 74,3 procent i vecka 18. Det visar de senaste PPM-siffrorna.
Sveriges Radio minskade den genomsnittliga dagliga räckvidden från 62,5 procent vecka 17 till 58,3 procent. SBS Radio tappade från 27,9 till 26,7 procent, medan huvudkonkurrenten MTG Radios räckvidden stod still på 17,2 procent.
Radions genomsnittliga dagliga lyssnartid minskade samtidigt från 153 till 146 minuter. SBS Radio tappade två minuter och MTG Radio tappade en minut.
De två kommersiella radiohusen tog dock andelar från Sveriges Radio under vecka 18. SBS Radio ökade marknadsandelen från 13,3 procent till 13,5 procent, medan MTG Radio ökade från 7,5 till 8 procent.
Sveriges Radios marknadsandel gick från 79,2 till 78,5 procent.
Bland de kommersiella radiokanalerna var Mix Megapol som vanligt störst med en marknadsandel på 7,9 procent, jämfört med 7,5 procent föregående vecka.
Rix FM gick från en marknadsandel på 5,1 procent till 5,6 procent och även NRJ ökade – från 2,3 till 2,5 procent.
Rockklassiker och Bandit Rock tappade däremot marknadsandelar. Rockklassiker går från 1,7 till 1,5 procent och Bandit Rock minskar från 1,8 till 1,7 procent.