Radio/podd
Radioåret 2022: Lyssnartappet accelererar
Publicerad: 26 januari 2023, 08:46
Viaplays Christer Modig och Bauers Linda Palmgren har fortsatt tro på radion som räckviddsmedium trots en minskad räckvidd.
Radion som helhet tappar räckvidd för andra året i rad. Men nu accelererar minskningen och dessutom fortsätter den kommersiella radion att tappa mer än Sveriges Radio.
✓Störst räckviddstapp för Bauer Media
✓Men Viaplay Group behåller lyssnartiden
✓Förändrat lyssnarbeteende efter pandemin
✓Medieköpen i ljud förväntas öka
Den dagliga räckvidden för radio ligger under 2022 på drygt 5,3 miljoner lyssnare i målgruppen 12–79 år, enligt Kantar Sifo. Det är en minskning på 4,4 procent jämfört med 2021.
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.