Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Radio- och tv-lagen ändras – öppnar för mer reklam i radio

Publicerad: 22 december 2021, 12:26

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter.

Foto: Janne Naess

Från och med 1 juli nästa år blir det tillåtet för radiokanalerna att sända mer reklam. Regeringen gör flera ändringar i Radio- och tv-lagen.


Ämnen i artikeln:

RegeringenRadio- och tv-lagenJeanette Gustafsdotter

Regeringen har beslutat om förändringar i radio- och tv-lagen, som ska gälla från 1 juli 2022. Dessutom införs en tillfällig lag som förlänger tillstånden för digital kommersiell radio till 31 juli 2026.

Förändringarna innebär bland annat att radiohusen från tillåtelse att sända lika mycket reklam som tv-husen. Det innebär i princip att reklamtiden ökar från dagens 15 procent till 20 procent.

För kommersiell tv gäller idag att reklam får sändas under högst 20 procent av tiden mellan 06:00 och 24:00. I kommersiell radio får reklam sändas i högst tolv minuter under en timme mellan hela klockslag. Om sändningstiden inte omfattar en timme mellan hela klockslag får annonser sändas under högst 15 procent av sändningstiden.

– Vi ska ha starka och oberoende medier i hela landet. Förslagen på ändringar i radio- och tv-lagen innebär bland annat en ökad transparens för mediekonsumenten och kan därför minska risken för desinformation, säger kulturminister Jeanette Gustafsdotter i ett pressmeddelande.

 

Förändringarna i korthet

Ökad insyn i medietjänstleverantörers ägarförhållanden för att sådan information kan ge en användare av en tjänst bättre möjlighet att värdera innehållet och trovärdigheten i tjänsten.

Synkroniserade tillståndsperioder för tv som innebär att tillstånd att sända tv eller sökbar text-tv ska gälla i åtta år i stället för sex år. Samtliga tv-tillstånd blir då lika långa från och med nästa tillståndsperiod som inleds 2026.

Möjligheten till återkallelse av sändningstillstånd vid överträdelse av annonsregler avskaffas. Förslaget baseras på att det för de aktuella reklambestämmelserna finns andra sanktioner än återkallelse, i huvudsak särskild avgift, som är mer proportionerliga i förhållande till överträdelsen.

Gränser för annonstid för radiosändningar ska vara samma som för tv för att förbättra villkoren för kommersiell radio i konkurrensen från andra ljudtjänster, till exempel poddar.

Synkroniserade tillståndsperioder för kommersiell radio vilket innebär att ett tillstånd att sända digital kommersiell radio som förlängs ska gälla till och med den 31 juli 2026, vilket är den tidpunkt då tillstånden för analog kommersiell radio löper ut.

LÄS ÄVEN:
Regeringen utreder villkoren för kommersiell radio
Uteblivna politiska beslut skapar frustration – här är radiobolagens mediepolitiska önskningar
Amanda Lind om utvecklingen på ljudmarknaden: ”Behövs en kraftansamling för att främja kommersiell radio”

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.