Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Prognos – så mycket omsätter poddmarknaden 2022

Publicerad: 29 mars 2022, 09:41

Investeringarna väntas öka med 40 procent.

Foto: themotioncloud

Investeringarna i podcast växer så det knakar. IRM och IAB släpper gemensam rapport över tillväxten.


Ämnen i artikeln:

IRMIAB

Under 2021 uppgick annonsinvesteringarna i podcast till 282 miljoner kronor, enligt siffror från IRM och IAB:s gemensamma rapport. 

Den siffran väntas öka avsevärt och IRM spår att investeringarna kommer öka med hela 40 procent under detta år. Det innebär att prognosen för 2022 ligger på 400 miljoner kronor. Därmed väntas podcast stå för den högsta tillväxten av alla mediekategorier. 

Andelen kontrakt där annonsören binder upp sig för ett helt år eller under en hel programserie har fördubblats, enligt rapporten. 

– Vi ser att podcasts har kommit in med kraft på annonsmarknaden. Kategorin är intressant, den inkluderar allt ifrån helt nya aktörer som enbart satsar på detta, till mediehus som får ett tillfälle att utveckla sitt innehåll med en ny kanal. Vi kan konstatera att annonsörerna under de två senaste åren hittat till podcasts och att investeringarna ökat brant. Vi ser därför att det är viktigt att sätta strålkastare på kategorins utveckling. Podcasts har visat, och kommer att fortsätta att visa, en mycket hög tillväxttakt, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande. 

Jämfört med andra mediekategorier är podcast dock fortsatt en relativt liten mediekanal – även andelen ökar. De totala investeringarna väntas uppgå till 34,5 miljarder kronor under 2022, vilket innebär att podcastmarknaden utgör 1,1 procent av den totala marknaden.

Grafik: IRM/IAB

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRMIAB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev