Radio/podd
Premiärdag för native i Svensk Pop
Publicerad: 12 maj 2016, 12:01
I dag introduceras native advertising i radiokanalen Svensk Pop. "Banbrytande", hävdar Bauer Medias marknadsdirektör Jakob Gravestam.
För två veckor sedan gick Bauer Media live med sin nya radiokanal Svensk Pop.
Konceptet är att kanalen uteslutande ska spela svensk musik, samt att den ska vara utan traditionella reklamavbrott.
Efter att ha fokuserat enbart på musik sedan lanseringen, introduceras idag satsningen på native advertising.
– Vad vi vet så är detta banbrytande, vi har inte hittat någon annan i världen som har gjort detta förut. Det känns fantastiskt att vara med och utveckla något från scratch tillsammans med våra annonsörer, säger Jakob Gravestam, marknadsdirektör på Bauer Media, till Dagens Media.
Svensk Pop kommer att samarbeta med max tio premiumkunder i taget. Varje annonsör gör en mängd skräddarsydda episoder som ska spridas ut över en period på cirka sex månader. Först ut som annonsörer är Universal Music, Tallink Silja, Offerta och Sverigelotten.
Håkan Morland fortsätter:
– Vi kommer att påannonsera episoderna som content i programmet. Det ska vara så pass bra och underhållande att lyssnaren inte märker att det handlar om native advertising. Det berättar vi först på slutet av episoden.
– Vi kommer dessutom att jobba med crosspromotion, på alla andra Bauerkanaler.
Sändningarna sker digitalt via RadioPlay samt på 101,9 i Stockholm.