Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Poddverksamheten struktureras om på Bauer Media

Publicerad: 16 Juli 2019, 05:00

Staffan Rosell är vd på Bauer Media Sverige.

Foto: Janne Næss

Bauer Media övergår till att jobba med enbart externa producenter framöver.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupStaffan Rosell

En anställd producent får gå, och ett par konsultande producenter som varit nära knutna till Bauer Media, kommer att få färre uppdrag framöver.

Anledningen enligt vd:n Staffan Rosell, är en anpassning till marknaden där poddkreatörer i högre utsträckning väljer vilka producenter de vill jobba med. 

– Nu övergår vi helt till att jobba med externa producenter för våra poddar. Syftet är att ytterligare öka kvaliteten genom att öka flexibiliteten och säkerställa att vi väljer rätt producent till varje podd, säger Staffan Rosell.

Är förändringen en besparingsåtgärd?

– Nej, annonsmarknaden är lite långsammare i år, men det vi gör nu kommer att vässa oss. Både poddproduktionen, lyssnandet och försäljningen går bättre än någonsin. Vi förstärker genom att jobba med externa producenter eftersom det är så oerhört viktigt att kunna ta in exakt den producent som passar bäst för varje enskild poddkreatör. 

Ungefär 20 personer på Bauer Media jobbar med poddverksamhet, enligt Staffan Rosell. Dessa är utspridda på fyra olika avdelningar som jobbar med innehåll, utveckling och teknik, marknadsföring samt annonser och sponsorskap. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.