Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Poddar – ett svart reklamhål

Lyssningen på poddar ökar och annonsörernas intresse likaså. Trots det saknas fortfarande en officiell mätning över investeringarna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 07 November 2018, 07:03
Uppdaterad: 07 November 2018, 07:06

Ämnen i artikeln:

PodcastSifo

Enligt Kantar Sifos räckviddsmätningar ser poddmarknaden just nu en positiv utveckling ur lyssnarperspektiv.

I delmätningen som redovisar räckvidder för 46 av Sveriges största podcasts under perioden januari till och med april 2018, ökar 22 poddar sin räckvidd. 

När det kommer till investeringar i poddar är läget dock mer oklart, då det i dagsläget inte finns någon officiell mätning på plats. 

Varken Kantar Sifo, IRM eller Mediebyråbarometern följer upp medieköpen i poddar.

– Jag ser att investeringarna i poddar med olika samarbeten kan komma att öka om det finns data över hur andra investerar idag, säger Anton Axelsson, ansvarig för video- och audio-avdelningen på mediebyrån Hearts & Science. 

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 45. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

 

Ämnen i artikeln:

PodcastSifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.