Radio/podd
Poddar – ett svart reklamhål
Publicerad: 7 november 2018, 07:03
Lyssningen på poddar ökar och annonsörernas intresse likaså. Trots det saknas fortfarande en officiell mätning över investeringarna.
Enligt Kantar Sifos räckviddsmätningar ser poddmarknaden just nu en positiv utveckling ur lyssnarperspektiv.
I delmätningen som redovisar räckvidder för 46 av Sveriges största podcasts under perioden januari till och med april 2018, ökar 22 poddar sin räckvidd.
När det kommer till investeringar i poddar är läget dock mer oklart, då det i dagsläget inte finns någon officiell mätning på plats.
Varken Kantar Sifo, IRM eller Mediebyråbarometern följer upp medieköpen i poddar.
– Jag ser att investeringarna i poddar med olika samarbeten kan komma att öka om det finns data över hur andra investerar idag, säger Anton Axelsson, ansvarig för video- och audio-avdelningen på mediebyrån Hearts & Science.
Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 45.
Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.