Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Perfect Day nyrekryterar och satsar internationellt efter uppköpet

Publicerad: 20 maj 2022, 11:33

På bilden från vänster: Josefine Brink, Karolina Sandberg, Sara Rosang, Ömer Toll.

Foto: Pressbild

Efter uppköpet meddelar nu Perfect Day Media att de rekryterar till toppositioner på bolaget – och att de kommer att lansera en expansion utomlands.


Ämnen i artikeln:

Perfect Day MediaNyheter

Det var i augusti förra året Perfect Day Media köptes upp av Pophouse Entertainment. Nu annonserar att de nyrekryterar till ledande positioner inom bolaget. Bland annat kommer den före detta innehållschefen Karolina Sandberg bli head of sales på bolaget. I ett pressmeddelande skriver de att de har ökat försäljningen under första kvartalet under 2022 med 60 procent under föregående år. 

– Perfect Day har sedan start utvärderat och utvecklat den kommersiella podcast affären tillsammans med Sveriges största och främsta poddprofiler. Vi har alltid varit övertygade om effektiviteten och styrkan i det karaktärsdrivna innehållet och tack vare branschens utveckling kan vi stärka upp vår tes med rätt typ av data. Det i kombination med en otrolig laginsats har haft en väntad och positiv effekt på vår försäljning, säger Karolina Sandberg i ett pressmeddelande. 

Vad det betyder i kronor och öron kan bolaget dock inte avslöja, berättar vd:n Karolina Roslund för Dagens Media.

– Enligt IRM ökade podcast från 2021 till 2022, Q1 med 31 procent. Vi ökade poddannonsförsäljningen med 60 procent. Exakta uppgifter som avser omsättning lämnas endast på årsbasis av konkurrensskäl, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Här är vinnarna – och förlorarna – inom rörligt och ljud

Ny på tjänsten som head of podcast production blir Josefine Brink, och kommer från en liknande roll på på We Are Era.

– Vår mission är att ge människor högkvalitativa podcast-upplevelser genom att ge bästa möjliga service till våra poddare. Sedan årsskiftet har vi förvärvat ”Billgren & Wood” och ”Unge Meyers lidande” samt lanserat ”Systrarna Kjos” på Perfect Day Media, vilket visar på att vår ambition att erbjuda en förstklassig kreativ, teknisk och kommersiell miljö fungerar, säger Josefine Brink i pressmeddelandet.

LÄS OCKSÅ: Radiobolagen har svårt att få ihop kalkylen – men poddmarknaden visar tillväxt

I nuläget finns inga planer på att ansluta sig och roddarna till det medieetiska systemet, meddelar bolaget.

Sara Rosang, kommer från Synoptik och blir head of e-commerce och digital marketing. Hon kommer att ansvara för bolagets affärsutveckling av deras podcast och profiler.

Samtidigt annonserar Perfect Day Media att de kommer att satsa internationellt och att Ömer Toll kommer att ansvara för expansionen. Bolaget vill dock inte avslöja mer om satsningen i nuläget, enligt Karolina Roslund .

Övriga nya rekryteringar:

Stefan Lissol, Commercial Podcast Specialist

Evelina Jegreaus, Campaign Producer

Rebecca Sundin, Senior Accountant

Taimaz Ghaffari, Senior KAM

Carl Henriksson, KAM

Anneli Hedström, Office & Culture Manager

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Perfect Day MediaNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev