Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

P3 skrotar tablån – men Morgonpasset blir kvar

Publicerad: 11 Oktober 2019, 06:01

Sveriges Radios P3 lägger ner i princip alla program efter nyår. Dessutom förändras målgruppen som kanalen riktar sig till, skriver Dagens Nyheter.


Ämnen i artikeln:

P3Sveriges Radio

Istället för en linjär tablå bestående av enskilda program ska P3 istället innehålla fyra större pass på vardagarna, som går in i varandra, skriver DN.

Därmed försvinner också gränserna mellan de olika redaktionerna, vilket kommer att påverka personalen.

Några uppsägningar ska det dock inte bli, berättar Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör med ansvar för utbudet på Sveriges Radio, för DN.

– Planen är att det nya formatet ska sjösättas i januari, men vi vill ha med oss medarbetarna i den här processen. Vi kommer i framtiden också som vanligt att ha sändningar från ute i landet. Där är läget oförändrat.

P3 har tidigare riktat sig till personer mellan 15 och 35 år. I och med programförändringarna breddas målgruppen och P3 ska istället vara en kanal för musikintresserade och samhällsintresserade. Den populära morgonshowen Morgonpasset blir dock kvar.

Förändringen är driven av att lyssnandet på P3 minskar.

– När Sveriges Radio valde att rikta en kanal mot unga så såg mediebranschen annorlunda ut. Nu vill vi erbjuda en radiokanal som inte definierar sig efter en ålder, utan som i stället blir en kanal för den musiktörstande och samhällsintresserade lyssnaren, säger Cajsa Lindberg till DN.

Cajsa Lindberg utvecklar hur det nya P3 ska se ut i ett blogginlägg hos Sveriges Radio.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

P3Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.