Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Omregleringen ger skjuts till de kommersiella radioaktörerna

Publicerad: 26 Oktober 2018, 08:52

Det ökande lyssnandet på kommersiell radio gentemot SR ser både Christer Modig och Staffan Rosell som den viktigaste effekten av omregleringen.

Ökat lyssnande är resultatet efter omregleringen av radiomarknaden. Det får annonsörerna att rusa till.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupNRJNENT Group

Den första augusti i år inleddes en ny era för radion. Omregleringen av radiomarknaden innebär att den analoga kommersiella radiomarknaden nu består av två delar. Den ena delen omfattar 35 regionala tillstånd i 21 områden över hela Sverige, medan den andra består av tre nationella tillstånd som var för sig når ut till över 80 procent av Sveriges befolkning. 

Bauer Media (Mix Megapol och Rockklassiker) har tilldelats nätverk 1. Samarbetspartnern NRJ tilldelades nätverk 2, medan Nent Radio (tidigare MTG, med Rix FM och Star FM) fick nätverk 3. Nent Radio har också lyckats knipa åt sig 18 av de 35 regionala tillstånden. 

Christer Modig, vd på Nent Radio, är nöjd med utfallet, särskilt då vinsten av de regionala tillstånden innebär att man nu täcker 18 av 21 regioner. På så vis skapar Nent Radio enligt Christer Modig ett komplett ”nät fyra”.

— Vi hankade oss tidigare fram med Rix FM som fanns på 21 av 33 marknader. Då hade vi inte ett nationellt erbjudande till våra annonsörer - idag har vi faktiskt två stycken. Samtidigt har vi lyckats konkurrensutsätta NRJ och Mix Megapol över hela landet. 

När samarbetet mellan Bauer och NRJ inleddes 2013 hade Nent Radio endast en tredjedel av marknaden. Den senaste månaden har Nent istället haft en marknadsandel på mellan 42-45 procent, med en högsta siffra vecka 42 på 48,9 procent. 

Enligt Christer Modig är Nent Radios kanaler idag av nationellt intresse för kunder som tidigare gick till konkurrenterna. 

— Nu finns vi i hela landet och och dessutom har vi visat att vi fått med oss alla våra lyssnare väldigt snabbt in på de nya marknaderna. 

Staffan Rosell, vd på Bauer Media, ser överlag positivt på omregleringen då den främjar konkurrens på radiomarknaden. När det gäller Bauers stationer påverkas de däremot på olika sätt. 

— Det klart att det är tufft för Mix Megapol som tidigare var den enda kanalen som hade stor täckning i landet. Nu har både NRJ och Rix FM nästan lika bra täckning. Därför är det glädjande att Mix Megapol fortfarande är etta, trots tuffare konkurrens. 

Det ökande lyssnandet på kommersiell radio gentemot SR ser både Christer Modig och Staffan Rosell som den viktigaste effekten av omregleringen. Förra året vid den här tiden hade SR en marknadsandel på 77-78 procent enligt Kantar Sifo. Så sent som i förra veckan låg den istället på 72 procent. 

— Intresset från annonsörernas ökar i takt med lyssnandet, säger Staffan Rosell. 

Samtidigt som omregleringen skett har investeringarna i radio fortsatt att öka. I Mediebyråbarometern, som visar medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges mediebyråer, uppvisade radion en positiv tillväxt om 23,9 procent i september, vilket även är den högsta noteringen för kategorin under en septembermånad – någonsin. 

Siffror från IRM över nettoinvesteringarna i radio uppvisar samma utveckling. 2015 investerade svenska annonsörer totalt 763 miljoner kronor i radion. Tre år senare har den siffran ökat med över 200 miljoner kronor, till 979 miljoner kronor 2017. Under första halvåret 2018 lade annonsörerna 513 miljoner kronor på radio, vilket motsvarar en uppgång om 8,5 procent relativt det första halvåret 2017.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.