Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Ökad förlust för Spotify – men poddlyssnandet peakar

Publicerad: 5 Februari 2020, 12:50

Spotify uppger att investeringar inom podd och teknikområdet är anledningen till det negativa rörelseresultatet.

Foto: Janne Næss

Spotifys rörelseförlusten blev större än väntat – men poddlyssnandet har ökat med 200 procent.


Ämnen i artikeln:

SpotifystreamingPrenumerationer

Spotifys rapport för kvartal fyra 2019 visar att bolagets rörelseförlust blev större än väntat. Istället för 30,5 miljoner euro, hamnade bolaget under sista kvartalet på över det dubbla, 77 miljoner euro i förlust. Bolagets omsättning steg till 1855 miljoner euro, jämfört med förra årets fjärde kvartal då man hamnade på på 1495 miljoner euro.

Spotify uppger att investeringar inom podd och teknikområdet är anledningen till det negativa rörelseresultatet, skriver bland andra Di Digital. Enligt musikjätten lyssnar 16 procent av prenumeranterna numera på plattformens poddar. Mängden strömmade timmar inom kategorin har ökat med nära 200 procent på årsbasis enligt rapporten.

Ett exempel på Spotifys poddsatsning är köpet av poddnätverket The Ringer, som techjätten just initierat. Sport är ett av de mest populära ämnena inom poddsegmentet, och The Ringer som fokuserar på just sport, har över 100 miljoner nedladdningar per månad. År 2018 omsatte The Ringer 15 miljoner dollar.

Spotify har i dag 700.000 podcasts i sitt sortiment.

Månatligen aktiva användare landade enligt Spotifys kvartalsrapport på 271 miljoner (207 miljoner förra året). Av dessa var 124 betalande prenumeranter vid utgången av 2019, vilket motsvarar 46 procent. Enligt Spotifys egna prognos för första kvartalet i år, räknar man med att premiumanvändarna ska öka till mellan 126 och 131 miljoner.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.