Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Nytt rekordår för Acast: "En stor utmaning att växa så enormt"

Publicerad: 16 Juli 2019, 12:20

Ross Adams är vd på Acast.

Foto: Acast

Acast fortsätter år för år att dubbla omsättningen, som 2018 landade på 183 miljoner kronor: ”Att upprepa samma resultat nästa år blir svårt”, säger vd:n Ross Adams.


Ämnen i artikeln:

Acast

Poddjätten Acast växer så det knakar, och har dubblat sin omsättning flera år på rad. 

Mellan 2017 och 2018 med 96 miljoner svenska kronor – från 86 till 183 miljoner.

Ett globalt samarbete med Spotify har öppnat dörrarna till streaminggigantens 180 miljoner abonnenter, och antalet poddar i portfolion har stigit från 2500 till över 3500. 

Samtidigt fortsätter bolaget att redovisa röda siffror, och den extrema tillväxttakten kommer liksom tidigare att kräva extern finansiering. Acast gjorde ett minusresultat om 86 miljoner svenska kronor förra året, jämfört med 65 miljoner kronor år 2017.

I december 2018 året sköt investerare in 300 miljoner kronor i poddcastplattformen. Bolaget fick även sista delen av EU-anslaget ”Horizon 2020” utbetalat. Vilket innebar 1,25 miljoner nya euro i plånboken.

LÄS MER: Acast tar in 300 miljoner 

Förra året gick Acast in på tre nya marknader: Irland, Nya Zeeland och Kanada. För bara en vecka sedan fick tyskar tillgång till poddplattformen, och tidigare i år lade Acast vantarna på Frankrike.

En annan detalj som Acasts bokslut avslöjar är att bolagets styrlese mellan 2017 och 2018 gick från 14 procent till 50 procent kvinnliga medlemmar.

LÄS MER: Röda siffror för Acast – mewn omsättningen rusar 

Vd:n Ross Adams betonar att expansion och tillväxt, framförallt på den amerikanska marknaden, fortsätter vara Acasts främsta mål.  

– I år räknar vi med att USA ska stå för en tredjedel av vår affär. USA är världens största podcastmarknad bortsett från Kina, och där finns det mest utrymme för oss att växa, säger Ross Adams till Dagens Media.

I vilka europeiska länder växer ni mest?

– Storbritannien och Sverige är våra mest mogna marknader, och vi har sett en fantastisk tillväxt där.

Vad är Acasts största utmaning i år?

– Att upprepa det resultat som vi ser från 2018. Vi har dubblat vår omsättning kontinuerligt från år till år, och beloppen börjar bli ganska höga nu. 

En annan utmaning som Acast vd:n pekar på är svårigheten att behålla den interna kulturen, i ett bolag som växer mycket och snabbt. 

– Vi har ökat från 62 till 110 anställda, och har en fantastisk kultur internt – och det är komplicerat att lyckas skala upp. Vi har definitivt både interna och externa utmaningar framför oss. 

Vad behöver du göra för att ni ska lyckas?

– Fokusera på det vi kan. Varje marknad är unik, men vi har vid det här laget hittat väldigt bra arbetsmodeller för att hantera det. Det vi lärt oss på de mogna marknaderna tar vi med oss till de som inte kommit lika långt – det gör att vi kan accelerera mycket snabbare än vad vi kunde göra för fem år sedan när vi började.

Acast omsättning ökar enormt. Även förlusten ökar dock för varje är. Är det ett problem?

– Inte alls. Bolag som Acast måste fokusera på tillväxt. Mer och mer pengar läggs i podcastsegmentet och konkurrensen ökar. Det är jätteviktig att växa och expandera. Vi håller koll på våra kostnader, men det är verkligen viktigt att vi växer så snabbt som det går för oss. 

Finns det någon målsättning för när Acast ska gå med vinst?

– Vi har interna mål, men inget jag kan avslöja. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev