Få hela storyn
Starta din prenumeration
Radio/podd
Publicerad: 27 September 2019, 07:25
Nu bevisas effekten också på den svenska marknaden.
Foto: Siddharth Bhogra/Unsplash
Satsa på ljudreklam och du kommer att öka ditt varumärkessök med 18 procent. Det slår en ny svensk studie fast.
Ämnen i artikeln:
Bauer Media GroupStudien är gjord av affärsstrategi- och mediebyrån Howcom tillsammans med Bauer Media, och har pågått i 1,5 år. Resultatet är tydligt: samtliga 28 annonsörer som var med ökade sitt varumärkessök med hjälp av ljudreklam. I snitt ökade varumärkessöket med 18 procent.
– Det visar att radio med sin höga räckvidd inte bara är en effektfull mediekanal för att driva kännedom, utan skapar även fina resultat för digital aktivering. Något som en amerikansk studie har påvisat sedan tidigare, men nu har vi även kunnat påvisa en positiv effekt utifrån den svenska marknaden, säger Charlotte Lundgren, försäljningsdirektör på Bauer Media.
Företagen som varit med i studien är aktiva bland annat inom segmenten dagligvaror och livsmedel, bank och finans samt hemelektronik.
– Det är stora och små aktörer, etablerade och nya. Annonsörerna har valts för att spegla en bredd av annonsörer med olika söktryck, kännedom, kampanjutformning och mediemix. Vi har dessutom utfört fem fördjupade analyser av Bredbandsval, SevenDay, Doktor24, Mathem och Elon, säger Charlotte Lundgren.
Studien är baserat på en så kallad ekonometrisk modell för att skapa en slags baslinje.
– Studien är baserad på en ekonometrisk modell vilket innebär att vi har utvärderat annonsörernas säsong, trender och medieval två år bakåt. Detta ger en omfattande mängd data med variationer av till exempel medietryck och mediekombinationer vilket gör att modellen kan härleda ljudannonseringens enskilda bidrag eftersom man har perioder med olika tryck/tystnad, säger Charlotte Lundgren.
Läs mer: Reklambyrå-vd:n startar poddbolag: ”Vill bli ett globalt mediehus för ljud”
Julia V. Caesar
Reporter
Ämnen i artikeln:
Bauer Media Group