Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Nu drar vi i gång höstens temaveckor – först ut: ljudvågen

Publicerad: 30 augusti 2021, 05:20

Under höstens första temavecka, som går under vinjetten ”Ljudvågen”, tar Dagens Media ett samlat grepp om ljudmarknaden.

Foto: Gabriel Liljevall

Lyssnandet skjuter i höjden, men användarnas sätt att konsumera ljud håller på att förändras i grunden. Samtidigt växer frustrationen hos de traditionella radiobolagen när de politiska besluten uteblir. Den nya ljudmarknaden formas nu –och det finns mycket att djupdyka i, skriver chefredaktör Linnéa Kihlström.


Ämnen i artikeln:

LjudvågenAmanda LindBauer Media GroupNENT Group

Sedan årsskiftet har vi på Dagens Media ägnat oss åt ett redaktionellt koncept som vi kallar för ”digitala temaveckor” då vi tar oss an några av branschens just nu mest aktuella frågor (läs mer här).

Initiativet är min företrädare Fredrik Svedjetuns – och det har visat sig vara mycket framgångsrikt. Dels eftersom de här veckorna är mycket uppskattade av våra befintliga läsare, dels eftersom de är effektiva för att locka in nya. Dessutom är det fantastiskt roligt för oss på redaktionen att få grotta ned oss ordentligt i ett högaktuellt ämne – och ta tid till att göra det ur en rad olika perspektiv.

Av de skälen ska vi förstås fortsätta på den här banan. Dagens Media har tidigare bland annat hjälpt läsarna att navigera i adtech- och martech-världen samt resonerat om framtidens annonsmarknad. I höst väntar tre ytterligare temaveckor, den första inleds redan om en vecka.

Under den första, som går under vinjetten ”Ljudvågen”, tar Dagens Media ett samlat grepp om ljudmarknaden. Under coronapandemin har lyssnandet skjutit i höjden men samtidigt fortsätter användarnas sätt att konsumera ljud att förändras. 

Hur har utvecklingen sett ut? Dagens Media tecknar bilden genom att syna de aktörer som finns på marknaden. Vilka är de? Hur mår de? Vad innebär de förändrade medievanorna för dem? Vad tänker de om framtiden? Vad händer på de traditionella radiobolagen? Hur ser de andra mediehusen på ljudområdet? Det är frågor vi ska försöka besvara.

Dessutom ger kulturminister Amanda Lind sin syn på ljudmarknaden och berättar vad som sker mediepolitiskt. Det vill ni inte missa!

Under höstens övriga två temaveckor har vi för avsikt att fördjupa oss i det snabbt föränderliga sociala medier-landskapet samt i ämnet framtidens mediekonsumenter. Men det får vi återkomma till!

Är du inte prenumerant på Dagens Media, kan du teckna en prenumeration här.

Vill du debattera, lämna tips eller samarbeta? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion och annonsavdelning.

Dagens Medias tidigare temaveckor

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang 

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad 

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling 

Vecka 20: Martech och adtech 

Vecka 24: Politik, demokrati och affärer 

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News