Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Nents radiochef: ”P3 kopierar kommersiella kanaler”

Publicerad: 11 Oktober 2019, 13:35

Staffan Rosell, vd på Bauer Media, och Christer Modig, radiochef på Nent, oroas över att Sveriges Radio närmar sig kommersiell radio med förändringarna på P3.

Foto: Janne Næss

UPPDATERAD. Nents radiochef Christer Modig är starkt kritisk till P3:s förändringar och hoppas på politiskt agerande. Även Staffan Rosell, vd på Bauer Media, är bekymrad över utvecklingen. ”Det är oroande hur de pratar om flödesradio”, säger han.


Ämnen i artikeln:

SRNENT GroupP3

I går kom beskedet från Sveriges Radio att P3 ska göras om. Bland annat innebär förändringarna att flera program försvinner och att kanalen, istället för en linjär tablå, ska innehålla fyra större pass på vardagarna som går in i varandra.

Christer Modig är verksamhetschef för radion på Nent Group med bland annat radiostationerna RIX FM och Star FM. Han anser att förändringen är ”högst anmärkningsvärd”.

– Utifrån vad jag har sett i beskrivningen är detta en direkt kopia av en kommersiell radiokanal, uppklädd i public service-termer, säger Christer Modig och fortsätter:

– De vill gärna få det att låta som om fyra programpass och att inte säga ”hejdå” till lyssnarna skulle vara något nytt koncept. Morgonpasset behåller de för att locka in lyssnarna på morgonen och sedan hålla dom över dagen med musik och småsnack. Så här har kommersiell radio jobbat sedan vi startade 1993. 

Förra året fick de kommersiella radiokanalerna nya nationella tillstånd.

–  Det var för att skapa en mer balanserad konkurrenssituation på hela radiomarknaden – inklusive public service. Idag finns det lika många kommersiella kanaler som public service-kanaler på alla orter i Sverige, och SR har tappat lyssnare på det. När deras utbud nu inte längre står sig i konkurrensen lämnar de istället sitt uppdrag och tänker tydligen satsa på en rent kommersiellt utformad radiokanal – fast utan reklam.

Kantar Sifos undersökningar visar att Sveriges Radio i september månad har tappat 4 procent i lyssnarandelar mellan 2018 och 2019. Bauer Media och Nent Group har ökat med 9 respektive 15 procent. 

På vilket sätt menar du att P3 frångår sitt uppdrag?

– De slänger ut all djupare journalistik och lägger det online, det som egentligen är public service. De gör det eftersom det ”stör” det linjära lyssnandet. Då handlar det inte om public service, det handlar det om att maximera antalet lyssnare. 

Christer Modig hoppas på ageranden från svenska politiker.

– Det förvånar mig om regering och riksdag skulle tillåta att P3, med ett public service-uppdrag, ska få göra vad jag anser är en direkt konkurrerande kanal. Och de har tidigare varit inne på denna bana i och med musiken. Detta är nästa steg.

LÄS MER: Ingen ljudboom – det är en explosion   

Staffan Rosell är vd på Bauer Media. I nätverket ingår radiostationer som NRJ och Mix Megapol. Även han tycker att det finns beskrivningar som kan tyda på att P3 närmar sig kommersiell radio. Däremot menar Staffan Rosell att man måste vänta och se hur det blir när nya P3 väl lanseras vid årsskiftet.

– Det är oroande hur de pratar om flödesradio. Det låter som ett närmande mot kommersiell radio, säger Staffan Rosell och fortsätter:

– Även hur P3 säger sig göra förändring på grund av vikande lyssnarsiffror oroar. Det låter som att man gör förändringarna för att man vill konkurrera om det totala antalet lyssnare, vilket inte är public service-uppdrag. Deras uppdrag ska vara att tillgodose olika målgruppers behov.

Hur förändringarna kommer påverka Bauer Media beror, enligt Staffan Rosell, på balansen mellan det som P3 säger sig ska satsa på: musik- och samhällsjournalistik och vad de menar med att de ska nå en bredare målgrupp.

– Jag hoppas att det innebär att de kommer att spela musik som till exempel jazz, folkmusik och mer alternativ musik och inte enbart de största hitsen inom pop och rock. Om det är det man menar kan det bli fantastiskt spännande och helt i linje med att erbjuda ett alternativ till de kommersiella kanalerna.

Sveriges Radio ger svar på tal

Cajsa Lindberg är biträdande programdirektör med ansvar för utbudet på Sveriges Radio. Hon säger att det inte stämmer att planerna på nya P3 är en kopia av en kommersiell radiokanal. Hon säger också att det var ”helt väntat” att de kommersiella radiocheferna skulle agera så här.

– Båda dessa konkurrenter har länge drivit krav mot P3 för att gynna sig själva på marknaden. Men vi drivs inte av marknadsintressen utan av ett uppdrag i vårt sändningstillstånd att nå så många som möjligt med vårt innehåll, skriver hon i ett mejl till Dagens Media.

Hon anser att P3 och de kommersiella kanalerna skiljer sig åt ”väsentligt” och att det kommer att fortsätta vara så.

– Än mer skulle jag till och med säga. Det fokus på kvalificerad musikjournalistik och samhällsjournalistik som vi har redan idag och kommer ha ännu mer av i framtiden finns inte i de kommersiella kanalerna. De kan lugnt vänta in det nya P3.

Kommer P3 i och med förändringen bli mer likt de kommersiella radioaktörerna?

– Nej det kommer det inte, varken i vårt linjära eller vårt digitala utbud. Detta är ingen anpassning till dem, det är en förändring och satsning för att nå ut till våra lyssnare på ett bättre och mer modernt sätt.  Med ett innehåll de vill ha – och inte visste att de ville ha – anpassat efter den plattform och det lyssnarsätt lyssnaren har. 

Båda de kommersiella aktörerna är dessutom kritiska mot att förändringarna bland annat görs på grund av vikande lyssnarsiffror och att det låter som att P3 vill konkurrera om det totala antalet lyssnare. Vad har ni för kommentar på det?

– Det analysarbete vi gjort är troligen det mest omfattande som Sveriges Radio någonsin gjort, det handlar både om en förändrad omvärld men speciellt om förändrade lyssnarbeteenden hos våra lyssnare där det linjära (FM) sjunkit medan det digitala (on-demand och podd) kraftigt ökat.

– Det vore oansvarigt av oss att inte ta dessa trender på allvar och agera när vi har ett uppdrag att nå ut med vårt innehåll till så många lyssnare som möjligt. Vi ser därför behovet att både erbjuda dagens P3 lyssnare men också morgondagens lyssnare ett högkvalitativt innehåll vare sig det gäller linjärt eller digitalt.

Ska ni konkurrera om det totala antalet lyssnare?

– Sveriges Radio har ett uppdrag att nå ut med vårt utbud till så många lyssnare som möjligt och det tror vi att vi gör genom att erbjuda något annat än det som finns att hämta i de kommersiellt drivna radiokanalerna. Vår utveckling är inte beroende av ett visst antal lyssnare men vi ska förstås ta hänsyn till lyssnarnas sätt att ta till sig våra program.

Enligt Cajsa Lindberg är SR:s ”smalare” och ”nyskapande” poddar ett utmärkt exempel. Hon menar att de aldrig hade skapats om SR bara hade räknat med vinst.

– Två exempel är ”Creepypodden” och ”P3 Serie: Sviten”. På förhand inga givna succéer men just för att vi är public service kan och ska vi även experimentera. Vissa format, som när vi visat att de kan bli framgångsrika om de görs på rätt sätt, har andra aktörer senare gjort kopior eller andra versioner av. Vi kommer fortsätta att erbjuda högkvalitativt innehåll över hela linjen.

Ämnen i artikeln:

SRNENT GroupP3

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.