Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Nemo möter en ny medieplattform

Publicerad: 22 Mars 2019, 07:00

Nemo Hedén tror att framtiden för poddar är reklamfri.

Efter fem år hos Radioplay beslutar nu podden ”Nemo möter en vän” att byta medieplattform till PodMe. Anledningen är bland annat ett reklamfritt premiumerbjudande: ”Jag tror det är framtiden”, säger Nemo Hedén, som driver podden.


Ämnen i artikeln:

Podcast

Nu på måndag byter podden ”Nemo möter en vän” plattform från Radioplay till PodMe. Radioplay har varit plattformen där poddens senaste 150 avsnitten sänts. Först ut i poddens nylansering på PodMe är skådespelargiganten Marie Göranzon. 

– Det känns väldigt spännande och nervöst. Marie Göranzon är ett tungt namn som jag försökt få hit till podden i flera år, så det känns perfekt att kunna starta med detta, säger Nemo Hedén, som ligger bakom podden, och fortsätter:

– Jag känner att PodMe kom med en väldigt kul idé som känns personlig. När man är på ett så stort bolag som Radioplay blir man lätt en i mängden. PodMe kom med en idé kring premiumabonnemang, där man betalar en liten summa, 29kr i månaden, och får tillgång till en helt reklamfri podd. Det tror jag är framtiden - att ha en podd som inte är sprängfylld med reklam. 

Johan Strömberg, vd och grundare av PodMe, är positiv till att kunna välkomna Nemo Hedén:

– Nemo är en sådan kreativ kraft som vi dras till på PodMe. Hans förmåga att nå in till gäster är svårslaget i Sverige. Att välkomna Nemo till PodMe-familjen känns otroligt roligt och det breddar också vårt utbud av nöjes- och profilpoddar, säger han. 

Nemo Hedén kommer att fortsätta med intervjuer, men vill ändra en del i poddens upplägg. Nemo själv ser det som en nylansering, som ett ”Nemo möter en vän 2.0”. Förutom poddens upplägg ska den fräschas upp med en ny jingel och ny omslagsbild. 

Hur känns det att efter drygt 150 avsnitt byta plattform?

–  Det känns nervöst och läskigt, men samtidigt superspännande. Jag är väldigt tacksam mot Radioplay för de här åren, men jag tror att det här bytet kommer helt rätt i tiden, både för mig och för dem. Jag har hört är att många lyssnare är trötta på att poddar är sprängfyllda med reklam. Så jag tror verkligen på deras idé med en reklamfri pod mot en liten prenumerationskostnad, säger Nemo Hedén. 

Hur har ditt samarbete med Radioplay sett ut?

– Radioplay värvade mig när jag slog igenom på poddhimlen för ungefär tre år sedan. Då var jag väldigt glad att någon ville värva mig eftersom jag var grön i hela det här. Allt eftersom har jag varit sugen på att ändra en del i podden. När man är på ett sånt stort mediebolag som Radioplay blir man låst, på ett sätt. Jag tror och hoppas att jag kommer få en större frihet hos PodMe, att göra lite mer det jag vill och att få ta ut svängarna lite mer än tidigare. 

Vad inspirerade dig till att starta podden?

– Jag var väldigt förtjust i de allra första poddarna, som Alex & Sigge, Filip och Fredrik och Värvet och har alltid varit en social människa som gillar att prata. Jag kände att jag ville göra någonting med de kontakter jag fick inom dokusåpasvängen, efter att ha medverkat i Kungarna av Tylösand. Så för fem år sedan startade jag podden. Podcast som medium intresserade mig och jag tänkte att jag kunde bidra med något bra. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Podcast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.