Radio/podd
Medieveteraner investerar i poddar – backas av Pophouse
Publicerad: 7 april 2022, 08:30
Fredrik Said, Staffan Rosell och Patrick Svensk drar igång bolaget Pod X, som ska investera i mindre podcastbolag över hela världen.
Patrick Svensk, Staffan Rosell och Fredrik Said drar igång Pod X – ett bolag som ska investera i podcasträttigheter. Nu går Pophouse Entertainment in som investerare.
Pod X Groups affärsidé är att investera i podcastkreatörer och bolag, och tillsammans med bolagens grundare utveckla dem till ledande producenter.
– Vi siktar in oss på bolag som skapar det bästa och mest attraktiva innehållet för sina lyssnare. Det handlar främst om bolag som inte bara har en podd utan en lite bredare katalog och där kreatörerna är måna om att äga och behålla sitt innehåll, säger Staffan Rosell, grundare och vd för Pod X Group, till Dagens Media.
– Vi tror att podcastbranschen, precis som tv-branschen, kommer att handla om vad du har för katalog och hur man kan kapitalisera på den. För oss är det också viktigt med innehåll som har en livslängd över tid, som historia, drama, true crime, övernaturligt eller sport.
Staffan Rosell har en bakgrund från bland annat Bauer Media och en roll som vd som han lämnade för två år sedan. Tidigare har han varit bland annat nordisk chef för Viacom, SBS Radio och Discovery Radio.
Patrick Svensk startade bland annat Kanal 5 och byggde tv-produktionsbolagskoncernerna Zodiak Media och Nice Entertainment, medan Fredrik Said tidigare har arbetat med global expansion både för Universum och Acast.
Podcast är en växande marknad. Enligt IRM förväntas investeringarna i podcast växa med 40 procent och omsätta 400 miljoner kronor i Sverige under 2022. I Europa spås investeringarna ligga på drygt 200 miljoner euro 2023, enligt IAB. Och enligt en rapport från PWC spås antalet lyssnare globalt att öka från 800 miljoner till 1,6 miljarder fram till 2024.
Redan från start har Pod X kontor i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Holland, Italien, Norge, Danmark och Latinamerika, men bolagets säte är i Stockholm. I december förra året drog verksamheten igång på allvar, berättar Staffan Rosell.
– Vi satte vår europeiska strategi i slutet av förra året och definierade åtta länder, utöver Sverige, där podcast är väletablerat och där det händer mycket saker. Det är våra prioriterade marknader och därför har vi valt att anställa en lokal person på varje marknad som hjälper oss att hitta rätt bolag och rätt kreatörer.
Men även länder utanför Europa är intressanta.
– Vi satsar mycket på Europa men ser stora möjligheter i Latinamerika, Indien och Afrika. Genom att samla talang och rättigheter från hela världen kommer vi att kunna skapa skalfördelar i alla led. Till exempel kan vi hjälpa ett framgångsrikt podcastformat från Tyskland att etablera sig på andra marknader men vi kan också bidra med kreativitet, kunskap kring rättighetsfrågor eller möjliggöra utbyte av idéer mellan bolagen.
Än så länge har Pod X inte gjort någon investering, men målet är att gå in i 5–10 bolag under 2022.
– Vi vill gärna bli majoritetsägare och hjälpa bolagen att växa och utvecklas genom ett aktivt ägarskap från en styrelseposition. Men vi vill verkligen att entreprenörerna och kreatörerna stannar kvar som delägare.
Säljarna ska också erbjudas att bli delägare i Pod X.
– Vår ambition är att bli det ledande podcastkollektivet med kreatörer från hela världen. Om några år ser vi att Pod X till stor del ägs av kreatörerna själva. I det här fallet tror vi verkligen att ett plus ett är lika med tre. Vi skapar ett informations- och kunskapsutbyte mellan kreatörer i olika länder som alla vinner på.
Nu går Pophouse Entertainment in som majoritetsägare i Pod X. Hur stor ägarandel som Pophouse tar avslöjar man dock inte. I somras förvärvade Pophouse poddbolaget Perfect Day, som grundades av Hannah Widell och Amanda Schulman.
Men att ta in ytterligare investerare är inte aktuellt, säger Staffan Rosell.
– Pophouse backar upp oss fullt ut så därför tar vi inte in ytterligare investerare.
Pod X siktar på att vara lönsamma från dag ett – hur stor omsättningen blir är svårt att säga:
– Vi är en startup så därför är inte det svårbedömt just nu. Förhoppningsvis kommer vi att ha en omsättning att skryta om sedan. Men vi siktar absolut på lönsamhet – vi vill investera i verksamheter som redan går runt och helst är lönsamma.
LÄS ÄVEN: Dagens Medias temavecka om ljudmarknaden – ljudvågen väller fram