Radio/podd
Lyssnarrekord för Acast
Publicerad: 25 mars 2020, 12:12
Josephine Forssjö är nordisk innehållschef på Acast.
Acast noterar de högsta lyssnarsiffrorna någonsin för podcastplattformen.
Det var i helgen, 21-22 mars, som Acast nådde sina hittills högsta lyssnarnivåer. De globala lyssningarna ökade då med 7 procent, vilket i absoluta tal motsvarar en ökning med 750 000 lyssningar. Det innebär alltså att Acast hade 10,7 miljoner lyssningar totalt under helgen.
Men samtidigt minskar lyssnande på plattformens sportpoddar, som backar med 2 procent, vilket kan ha sin förklaring i att många sportevenemang är inställda på grund av coronapandemin.
På den svenska marknaden ökar lyssnandet framför allt i tre segment. Musik ökar med 36 procent, Mat & dryck med 22 procent och Business med 16 procent den gångna helgen.
Siffror från Acast visar också att coronapandemin slagit igenom stor på poddfronten. Hela 1 400 avsnitt i Acasts poddnätverk handlar om just corona. Avsnitt som innehåller orden corona eller covid i titeln, har lyssnats på mer än 27,5 miljoner gånger globalt.
– Vad som är fascinerande med data och lyssningsbeteenden är att de speglar direkt vad som sker i vårt samhälle. Det är imponerande hur snabbt poddkreatörerna anpassar sitt innehåll till vad lyssnarna verkligen behöver just nu – delade berättelser, distraktion och information. Det ges tips på hur vi ska hantera barnen hemma, lagas mat, och separerade par som Mark Levengood och Jonas Gardell spelar in sina samtal baserade på humor och längtan, säger Josephine Forssjö, nordisk innehållschef på Acast, i ett pressmeddelande.