Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Ljudvågen väller in – välkommen till Dagens Medias temavecka om ljud

Publicerad: 6 september 2021, 05:35

Ljudmedier är i dag det medieslag vi svenskar lägger den allra största delen av vår tid på. Samtidigt är utmaningarna på ljudmarknaden flera – inte minst för de traditionella radiobolagen. Under vecka 36 djupdyker Dagens Media i ljudmarknaden.

Aldrig har svenskarna konsumerat ljudmedier i så stor utsträckning som under pandemin. Men andelen av reklamkakan är fortfarande liten. Hur ska den växa? Varför lyser de politiska besluten kring den kommersiella radion med sin frånvaro? Hur ska poddbolagen utveckla innehållet? Och hur ska ljudboksjättarna locka nya prenumeranter? Det och mycket mer får du svar på under Dagens Medias temavecka om ljudvågen vi just nu befinner oss i.


Ämnen i artikeln:

LjudvågenNENT GroupBauer Media GroupBookbeatStorytelClubhouseAmanda LindSchibstedSocialdemokraternaAcastSpotifyPerfect Day Media

Precis som de flesta andra medieslag har radion drabbats hårt av coronautbrottet. Men för radions del är inte den främsta utmaningen annonsmarknaden, utan det faktum att publikens beteende har förändrats. Det minskade bilåkandet och det numera utbredda hemmaarbetet har nämligen gjort att radion tappar lyssnare för andra året i rad, visar Dagens Medias sammanställning. Och det här har fått konsekvenser.

Dagens Media har under pandemin rapporterat om hur Nent Group, där radiodelen ingår, tvingas till besparingar på 700 miljoner kronor på grund av pandemin samt hur Bauer Media slimmar organisationen. Det här har fått bägge radiobolagen att vid upprepade tillfällen efterlysa politiska beslut – och det gör Bauers vd Linda Palmgren och Nents verksamhetschef Christer Modig återigen i intervjuer under denna temavecka. Men från kulturminister Amanda Lind (S) har det varit tyst. 

Tills nu. I veckan berättar hon nämligen om sin syn på situationen och villkoren på ljudmarknaden för Dagens Medias läsare. Dessutom avslöjar hon vad hon vill göra för att underlätta radions just nu största utmaning: digitaliseringen.

Men samtidigt som den traditionella radion utmanas ökar konsumtionen av ljud explosionsartat. För i en tid då vi hela tiden försöker att göra fler saker samtidigt vinner ljud mark eftersom det är ett av få medium som går att konsumera parallellt med andra aktiviteter. Detta har lett till att ljudmedier i dag tagit positionen som det medieslag vi svenskar lägger den allra största delen av vår tid på.

Under pandemin har vi också sett flera nya initiativ på ljudområdet. Det mest hajpade är förstås Clubhouse som var först med att skapa digitala samtalsrum – ett format som senare skulle kopieras av flera andra sociala medier-nätverk däribland Facebook, Twitter, Telegram, Spotify och Linkedin.

LÄS OCKSÅ: Clubhouse växer så det knakar – men på bekostnad av vad?
LÄS OCKSÅ: Acasts innehållschef om Clubhouse: ”Vi blir fler som delar på örat”

Dessutom växer ljudbolagen i snabb takt. Att Storytel la vantarna på anrika Norstedts Förlagsgrupp för ett par år sedan är talande för utvecklingen. För Dagens Media berättar i veckan jättarna i ljudbolagsbranschen, Storytel, Nextory och Bonnier-ägda Bookbeat, om hur de ska fortsätta rida på ljudvågen. På Storytel har man till exempel valt att göra som de stora tv-streamingbolagen och börjat skapa eget, exklusivt originalinnehåll.

Och så har vi podcastområdet förstås – som också växer så det knakar. Det är alltså motiverat att beskriva utvecklingen på ljudmarknaden som en ljudboom. Just poddarna har faktiskt blivit så viktiga att traditionella mediebolag som Schibsted lagt vantarna på poddplattformen Podme för att stärka sin position på marknaden. Dessutom berättar Spotify, Acast och Perfect Day Media om vilket innehåll de satsar på och hur de ska kapitalisera på det.

Det här berättar Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted mer om. Samtidigt finns utmaningar även här. Svårigheten att få affären att gå ihop fick till exempel Nent att lägga sin satsning på is under pandemin. Så hur ska affärsmodellen se ut på sikt? Ska den ha reklamavbrott, vara sponsorfinansierad eller kanske abonnemangsfinansierad? För precis om SvD:s redaktionschef Maria Rimpi säger i en kommande intervju med Dagens Media så behöver poddarna – precis som all annan verksamhet – bli lönsam på sikt.

LÄS OCKSÅ: Kristin Heinonen: Här är Voice only–nätverken som fått fart av ljudvågen

Under veckan djupdyker Dagens Media också i ljudmedier som annonskanal, vi pratar med annonsörer och rådgivare för att höra om möjligheterna. Utöver det får vi också analyser av Mediavisions vd Marie Nilsson, av medieanalytikern Thomas Baekdal och sist men inte minst Agnes Stenbom, responsible data & AI specialist på Schibsted.

Ja, ni har en matig temavecka i ljudets tecken framför er. Varmt välkomna!

LÄS OCKSÅ: Nu drar vi i gång höstens temaveckor – först ut: ljudvågen 

 

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News