Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Ljudvågen väller fram – här är alla artiklar

Publicerad: 13 september 2021, 08:49

Trots att ljudmedier är det medieslag som vi svenskar lägger allra mest tid på finns det en rad utmaningar som både radio-, podd-, och ljudboksbolagen måste tackla.

Dagens Media har under den senaste veckan tagit pulsen på ljudmarknadens kraftiga framväxt. Här hittar du samtliga artiklar.


Ämnen i artikeln:

LjudvågenPodcastBauer Media GroupNENT GroupSpotifyPodmeSchibstedAmanda LindChrister ModigLinda PalmgrenBookbeatStorytelPerfect Day

I säsongens första temavecka fördjupar vi oss i ljudmarknaden och dess framfart. Samtidigt som radion har utmanats så ser vi en explosionsartad tillväxt för ljud i stort. Hur ska radion vinna mark, varför lyser de politiska besluten kring radio med sin frånvaro, hur ska poddbolagen locka lyssnare med hjälp av innehåll och hur ska ljudboksaktörerna stå ut på en generisk marknad är några av de frågor vi fördjupar oss i. Nedan hittar du alla artiklar som har publicerats under Dagens Medias stora ljudvecka. 

Kommersiell radio tappar räckvidd – samtidigt skrotar Nent poddsatsingen
Den kommersiella radion tappar räckvidd i år, och därmed fortsätter raset från förra året. ✓ Bauer Media hämtar hem tappet bland poddlyssnarna ✓ Nent avbryter poddverksamheten ✓ Sveriges Radio ser att poddverksamheten kan bidra till kommersiella efterföljare.
Innehåll i fokus för poddbolagen – när annonsintäkterna och räckvidden ökar
Podcasts tar rejäla kliv på annonsmarknaden, och konkurrensen om annonsörernas pengar hårdnar. ✓ Spotify släpper första dramatiserade podden ✓ Acast letar nya stjärnpoddar ✓ Perfect Day siktar på nya marknader. 

Podme kärnan i Schibsteds nya poddstrategi
Nyförvärvet Podme blir trumfkortet när Schibsted ska stärka positionen på podcastmarknaden: ”Vi såg en tydlig väg framåt”, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted. ✓ Lansering av nya genrer ✓ Expansion och synergier ✓ SvD: ”Flera nya poddar ut i höst”.

Thomas Baekdal: ”Så blir en podd framgångsrik”
Hur lyckas man egentligen med en podcast? Enligt Thomas Baekdal kan det kokas ned till fem olika element som är avgörande att ha koll på.

Agnes Stenbom: Vi måste ha fler autentiska samtal om framtiden för syntetiskt språk
Det går fort på området för syntetiska medieuttryck. Men när människors röst översätts till syntetiskt ljud väcks såväl redaktionella och kommersiella frågor som etiska. Och om etablerade medieaktörer inte själva tar ledningen här kommer utvecklingen i stället att drivas av andra, skriver Agnes Stenbom, responsible data & AI specialist på Schibsted.

Uteblivna politiska beslut skapar frustration – här är radiobolagens mediepolitiska önskningar
På Bauer Media och Nent växer känslan av vanmakt över politikens icke-agerande på ljudområdet. Radiobolagens chefer om: ✓ Bristen på politiska beslut ✓ Utmaningarna det skapar ✓ Deras mediepolitiska önskningar. 

Amanda Lind om utvecklingen på ljudmarknaden: ”Behövs en kraftansamling för att främja kommersiell radio”
Konkurrensen på ljudmarknaden ökar samtidigt som allt mer av annonspengarna lämnar de traditionella mediebolagen. Det här gör att det behövs en kraftansamling för att främja en stark och långsiktigt hållbar kommersiell radio, säger kulturminister Amanda Lind och delar med sig av: ✓ Sin syn på radions situation ✓ Regeringens politik på området ✓ Förslaget att undersöka villkoren för kommersiell radio.

Så ska ljudboksaktörerna ta till vara på ljudexplosionen
Tre svenska ljudboksaktörer slåss om folkets tid och pengar på en homogen marknad. Storytel, Nextory och Bookbeat om: framtiden, målen, innehållsstrategin och hur de ska hålla kvar abonnenterna.

Marie Nilsson: Hur många ljudboksaktörer kan den svenska marknaden svälja?
Ljudboksaktörernas kamp om lyssnarna hårdnar och i dag dansar de stora elefanterna i stort sett kring samma konsumenter. Mediavisions vd Marie Nilsson analyserar hur hållbar affärsmodellen för ljudböcker är.

Storannonsörerna om fördelarna och nackdelarna med radio: ”Har en viktig roll i vår marknadsföring”
Radio som mediekanal har ökat med 5,5 procent under det första halvåret 2021. Svenska Spel och McDonald's, som är två av Sveriges storinvesterare i ljudmediet, berättar om hur de jobbar med radio och vilka styrkor samt svagheter de ser med mediekanalen.

Radiobolagen har svårt att få ihop kalkylen – men poddmarknaden visar tillväxt
Så mår ljudbranschen. Dagens Media kartlägger ljudbolagens nettoomsättning, rörelseresultat och rörelsemarginal från 2016 till och med 2020.

 

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News