Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Ljudboksmarknaden passerar milstolpe – når 1 miljon svenska hushåll

Publicerad: 10 maj 2022, 08:45

En milstolpe är nådd: För första gången uppgår de svenska hushåll som har ett ljudboksabonnemang till 1 miljon. Det visar Mediavisions siffror för årets första kvartal.


Ämnen i artikeln:

StorytelToppnyheter eftermiddag

Under de senaste månaderna har antalet svenska hushåll som har ett ljudboksabonnemang ökat med 280 000, enligt analysföretaget Mediavisions siffror. Det innebär att totalsiffran har passerat miljonen och att ljudbokspenetrationen landar på 24 procent.

Men trots att tillväxten när det kommer till abonnenter är god så bromsas tillväxten när det kommer till omsättning. Förklaringen är, enligt Mediavision, en kraftig priskonkurrens och ett stort antal liknande erbjudanden.

– Det är vanligt att hushållen jagar kampanjerbjudanden och även byter ljudboksleverantör. Detta bidrar till att hushållens genomsnittliga utgifter hålls tillbaka under första kvartalet 2022 jämfört ifjol, vilket dämpar omsättningstillväxten, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Så ska ljudboksaktörerna ta till vara på ljudexplosionen

Foto: Mediavision

I förra veckan presenterade den svenska ljudboksjätten Storytel sitt resultat, som tyngdes av flera stora engångsposter bland annat kopplat till vårens neddragningar. Samtidigt stod det dock klart att intäkterna från streaming växt med 35 procent för att landa på 699 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ: Storytels vd om resultatet: ”Vi har tagit tag i vår kostnadsbas”

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev