lördag4 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Linda Palmgren: ”Nya radiovalutan 2022 års viktigaste branschhändelse”

Publicerad: 4 januari 2023, 08:00

Nästa år blir, enligt Bauer Medias vd Linda Palmgren, avgörande om Sverige ska bibehålla en stark och långsiktigt hållbar kommersiell radio.

Foto: AlexRaths

Visionen för den kommersiella valutan, som lanserades 2022, är att lyfta ljudmediet till nästa nivå. Här har MMS en viktig roll att kvalitetssäkra och kravställa underlagen för hur lyssnarmätningar genomförs på den svenska marknaden, säger Bauer Medias vd Linda Palmgren.

Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupLinda PalmgrenMMSTiktokDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Linda Palmgren, vd Bauer Media Sweden.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Samarbetet med MMS och lanseringen av den kommersiella radiovalutan. Lyssnarbeteendet utvecklas och förändras fortfarande snabbt och helt i Bauer Medias riktning med hybriden som katalysator där vi är unika med on-air, online och on-demand positionen som ger oss kraft att möta lyssnaren i rätt kontext vid rätt tillfälle vid rätt tidpunkt. Med det blir krav på nya mätningar en förutsättning för att detta ska synas i siffrorna och ge byråer samt kunder förutsättning att jämföra medier på lika villkor, säger hon och fortsätter:
– Här är vi på rätt väg med MMS som har en mycket viktig roll att kvalitetssäkra och kravställa underlagen för hur lyssnarmätningar genomförs på den svenska marknaden. Visionen för den kommersiella valutan är att lyfta ljudmediet till nästa nivå. Där vi ser mer utvecklade mediestrategier jämförbart med utvecklingen av video-format som används för allt från räckvidd till engagemang till konvertering, med det täcker alla delar av köpresan. Det är exakt samma utveckling som sker för audio och det kommer att ge större annonsinvesteringar och brygga över gapet till konsumtion i takt med att audio-mediet får en allt viktigare strategisk roll. Mer utvecklade kreativa strategier som vi kan se med exempelvis specifika filmer för Tiktok kommer även ske för de olika audio-kanalerna framåt.

Vad är ditt personliga nyårslöfte? 

– Det blir inga löften för egen del, för vi vet vid det här laget att det sällan blir som vi tänkt oss. Förmågan att anpassa sig efter varje givet tillfälle är däremot viktigare än någonsin.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– 2023 är året som kommer bli det avgörande om Sverige ska bibehålla en stark och långsiktigt hållbar kommersiell radio, fristående från globala jättar. Konkurrensen på ljudmarknaden ökar såväl som mediekonsumtionen som i dag är cirka 40 procent samtidigt som det finns ett stort gap gällande regleringar, annonsköp och investeringar mellan olika aktörer. Det här gör att det behövs en kraftansamling för att låta kommersiell radio verka på lika villkor och få förutsättningar att möta konkurrensen mot globala aktörer. Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) har fått i uppdrag av regeringen att under 2022 att utreda den kommersiella radions villkor för att skapa långsiktighet för branschen. Det är avgörande att MPRT:s förslag genomförs under 2023 och att licensförfarandet förändras på ett sätt som frigör medel till såväl content som tekniska investeringar för att skapa förutsättningar för en digitalisering och bidra i dess långsiktiga utveckling.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev