Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Linda Palmgren: Ljudmedier i kris – nu måste Amanda Lind ingripa

Pandemin har slagit hårt mot svenska ljudmedier och nu måste kulturminister Amanda Lind agera, skriver Bauer Medias vd Linda Palmgren i en debattartikel.

Publicerad: 22 Mars 2021, 07:16

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Pandemin har slagit hårt mot svenska ljudmedier och nu måste kulturminister Amanda Lind agera, skriver Bauer Medias vd Linda Palmgren i en debattartikel.

Foto: Bauer Media


Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupAmanda Lind

En mångfald av fria medier är av stor betydelse för en vital demokrati. Att pandemin inneburit stora prövningar för tryckta medier är väl känt. Mindre uppmärksammat är att pandemin också slagit mycket hårt mot svenska ljudmedier. För oss som arbetar med ljudmedier i radio och poddar är situationen kritisk. 

Det beror inte på att intresset för att lyssna på musik och samtal har minskat – tvärtom. I en tid när många är mer ensamma än på länge är ljudmedier ett viktigt sällskap för allt fler. 

Vår situation handlar i stället om att de ekonomiska förutsättningarna raserats. Annonsmarknaden som finansierar radion har fallit då verksamheter som utgör stora annonsörer tvingats dra ner eller stänga. Borta är annonserna för resor och hotell, biografer och restauranger, gym, konserter och events. 

LÄS MER: Bauer Media slimmas i pandemin – 18 tjänster ska bort: ”Tudelad dag” 

Innehållet som sänds i svensk radio är lätt att ta för givet. Men om vi betänker utvecklingen under de 30 år som gått sen radiomonopolet bröts är det tydligt att mycket har hänt. Från att fristående radio inte ens var tillåtet i Sverige, till att vi fått fler radiostationer med alltmer diversifierat innehåll. 

Idag är det en självklarhet att kommersiell radio kan sända musik, diskussionsprogram och nyheter. Allt fler radiostationer har allt större täckning i hela landet. Numera står vi även för en stor mängd poddar som vi producerar och sänder. 

”Annonsmarknaden som finansierar radion har fallit då verksamheter som utgör stora annonsörer tvingats dra ner eller stänga”

Trots det är ljudmedia åsidosatt under diskussionerna om stöd till kultur och medier. När regeringen kallar mediesektorn till samtal är det företagen inom tv och tryckt media som bjuds in. Stöd som på allvar når radion har inte varit aktuella. Detta blir särskilt märkligt med tanke på att radion redan har stora konkurrensnackdelar. 

Idag spelar vi inte på samma spelplan som andra medier. Tryckta tidningar får mediestöd, returpappersstöd och numera även omfattade redaktionsstöd. Redaktionsstödet utformades på ett sådant sätt att främst tidningsmedier har kunnat ta del av det. Uppenbarligen har de gjort susen då flera tidningskoncerner som fått miljonstöd nu gör vinst för första gången på många år. 

Till skillnad från tidningarnas årliga miljardstöd från skattebetalarna måste den kommersiella radion stå på egna ben. Dessutom betalar vi licensavgifter till staten om långt över hundra miljoner kronor varje år – bara för rätten att få sända. Tv-bolagen behöver inte betala några liknande licensavgifter.  Vår viktigaste konkurrent om lyssnarna, Sveriges Radio har sin finansiering helt säkrad i form av skattemedel som dessutom räknas upp automatiskt varje år.

”Till skillnad från tidningarnas årliga miljardstöd från skattebetalarna måste den kommersiella radion stå på egna ben”

När det gäller konkurrensen om annonspengar har de globala internetjättarna, företag som betalar ett minimum av skatt och verkar under ett minimum av regleringar, lyckats flytta fram sina positioner ytterligare under pandemin.  

En redan ojämn spelplan har förvandlats till en enda lång uppförsbacke för oss i ljudmedia. På samma gång har den blivit allt mer av en bekväm nedförsbacke för våra konkurrenter i andra medieslag. 

LÄS OCKSÅ: Inga nedskärningar väntar Nent – men pandemin utmanar: ”Går inte som vi hade hoppats”  

Så här kan det inte fortsätta. Det senaste årets utveckling har varit förödande för svenskproducerad ljudmedia. Att det vi som enda medieslag måste betala för att få verka är en svårbegriplig orättvisa som riskerar branschens fortlevnad. Om svenskproducerad ljudmedia ska finnas i framtiden måste våra villkor bli mer lika andra mediers.  

Jag hoppas och tror att kulturminister Amanda Lind värnar om mediemångfald och svenskproducerat medieinnehåll. Därför uppmanar jag nu kulturministern att samla den kommersiella radiobranschen till ett samtal om radions framtid.  

Linda Palmgren
vd Bauer Media

 

 Dagens Media har hört av sig till kulturministern som avstår replik.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.