Radio/podd
Konkurrenterna Bauer Media och Viaplay startar gemensam tävling
Publicerad: 19 september 2023, 07:00
Anki Berglund, concept developer & project manager på Bauer Media, Mikael Gutgard, art director på Viaplay Group Radio, Daniel Kilgren, regissör och ägare på Flickorna Larsson, Martin Backman, director of sales på Viaplay Group Radio, och Johnny Strömgren, försäljningsdirektör på Bauer Media.
Radiospotcupen ska uppmuntra annonsörer att skapa bättre radioreklam.
Tävlingen Radiospotcupen ska uppmärksamma och prisa Sveriges mest kreativa radioreklam. Tanken är också att tävlingen ska inspirera reklambyråer och annonsörer att skapa ännu bättre radioreklam.
Tävlingen arrangeras av produktionsbolaget Flickorna Larsson, tillsammans med Viaplay Group Radio och Bauer Media.
Under hösten tävlar bidragen i en cupliknande tävling där vinnaren koras den 7 december. Priset är en radiospotkampanj i Bauer Medias och Viaplay Group Radios radiokanaler.
– Det finns radioreklam som verkligen känns i hela kroppen när den spelas och på riktigt kan skapa beteendeförändring. Men tyvärr finns det precis lika många radiospotar som är oengagerade och är plikttroget framtagen för att fylla ett hål i mediemixen, säger Daniel Kilgren på Flickorna Larsson, i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Med det sagt så är vi övertygade att lite mer engagemang, tid och glädje kan bidra till att skapa ännu kreativare och skarpare radioreklam som skär igenom bruset och samtidigt skapar större uppmärksamhet, och det är den typen av spotar vi vill slå ett extra slag för i och med denna tävling.
Juryn består av:
Josephine Wallin Ankarstrand, Senior art director på Nord DDB
Hanna Belander, marknadschef på Nordax Bank
Magnus Jakobsson, kreatör
Malin Wikerberg, copywriter & konceptstrateg på Garbergs Malmö
Pontus Ekström, copywriter på KING