Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Johanna Turner: ”Vi har haft rekordhög lyssning under året”

Publicerad: 28 December 2020, 07:28

Johanna Turner är försäljningsdirektör på Acast.

Foto: Pressbild + Dagens Media (montage)

Dagens Media har bett branschprofiler summera 2020. Johanna Turner, försäljningsdirektör på Acast, berättar om rekordhög lyssning och kraftigt ökade annonsintäkter under året. ”Människor suktar mer än någonsin efter eskapism, sällskap i öronen och efter godhjärtat innehåll”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

AcastNyårsfrågan

Årets lärdom?

– Den största lärdomen för oss på Acast är att det går förvånansvärt snabbt att anpassa sig till en ny verklighet. Vi som team har blivit otroligt sammansvetsade, trots att vi har arbetat hemifrån större del av året. Vi har lärt oss navigera i hur det är att enbart arbeta ”remote”, både tillsammans som team, men också tillsammans med alla våra kunder samt kreatörer. 

– 2020 har varit ett bra år för Acast då vi har haft rekordhöga lyssningar, samt sett en avsevärd ökning av annonsintäkter under året. Jag är stolt över vad vi har uppnått och det är fint att se att annonsörer och varumärken fortsätter att se styrkan i podcast och vara nyfikna på mediet som räckviddskanal. 

Årets tuffaste utmaning?

– Den största utmaningen för oss är att vi inte har fått träffa varandra, varken kunder eller kolleger. Den sociala biten är otroligt viktig, och är en stor anledning till att vår bransch är så inspirerande och rolig att vara en del av.

– Med det sagt, är vi väldigt privilegierad över att vi befinner oss i en situation där vårt medie har stått sig otroligt starkt under hela pandemin. Det är tydligt att konsumenternas beteende har förändrats under året och vi har jobbat hårt för att förstå och analysera dessa förändringar och hjälpa både våra poddkreatörer samt annonsörer att anpassa sig. Vi ser att konsumenter lyssnar på podd mer än någonsin. Människor suktar mer än någonsin efter eskapism, sällskap i öronen och efter godhjärtat innehåll.

Med ett minst sagt tufft 2020, vad tror du kommer definiera år 2021?

– Om det är något som 2020 har lärt oss är att vi inte kan ta någonting för givet. Vi som organisation måste fortsätta att vara anpassningsbar och flexibel. Det finns otroligt mycket outforskad mark inom podcast och här ser jag fram emot att tillsammans med med våra poddkreatörer, lyssnare och annonsörer utveckla mediet ännu mer. 

– Under 2021 hoppas vi på en fortsatt tillväxt, både lyssnings- och intäktsmässigt, men framför allt att vi sätter våra podcastkreatörer i första rummet och fortsätter innovera branschen genom att göra riktigt bra podcastreklam tillsammans med våra annonsörer. 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AcastNyårsfrågan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.