söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Jenny Rahm: ”Diskussionen kring tredjepartscookies har dominerat”

Publicerad: 3 januari 2023, 07:12

”Ur ett branschperspektiv har diskussionen kring tredjepartscookies dominerat på många plan”, säger Jenny Rahm om medieåret 2022.

Foto: FotografieLink/ Acast

Performance driven marketing, mer avancerad AI och fler techmediebolag inom den virtuella världen – det blir avgörande 2023, siar Acasts Nordenchef Jenny Rahm.

Ämnen i artikeln:

AcastAIMetaversePodcastCookiesDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Jenny Rahm är Nordenchef på Acast.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Medieåret från ett journalistiskt perspektiv har ju varit minst sagt innehållsrikt, där dramatiska händelser och utspel har lett till makroekonomiska konsekvenser som nu påverkar oss och vår omvärld. Det är säkert att säga att våra nyhetsmedier har haft mycket att rapportera om under 2022. 

– Ur ett branschperspektiv har diskussionen kring tredjepartscookies dominerat på många plan, med en stor oro för hur medieköparna ska agera när Google nu fasar ut och blockerar tredjepartscookies som en standard. Men jag måste väl ändå säga att Elon Musks köp av Twitter, för den nätta summan 44 miljarder dollar, var en av de största snackisarna under året. Vi får se hur det offentliga digitala torget ser ut när han är klar där. Själva köpet påverkade annonsköparna drastiskt med många som valde att dra in sina reklaminvesteringar. Det återstår att se vad resultatet blir framgent och hur marknadsförarna ställer sig till den nya plattformen, oavsett om han sitter kvar som chef eller inte.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag ska skapa mig en ännu bättre och mer genomtänkt struktur som jag kan luta mig mot under nästa år, där jag kan arbeta mer metodiskt och fokuserat. Det behövs när tempot skruvas upp. En bra struktur är viktig för att hålla sig klarsynt kring arbetet men också livet i stort, enligt forskning förbättrar även en tydlig struktur den mentala hälsan.  Självklart ska jag även lyssna mer på podd! 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Data och nya sätt att mäta performance driven marketing. Många annonsörer behöver ställa om och se över sina metoder för digital annonsering i och med försvinnandet av tredjepartscookies. 

– Robotjournalistik har vi pratat om länge och jag tycker att AI är fortsatt spännande. Speciellt intressant ska det bli att se vad Open AI (med Elon Musk som en av ägarna) kan göra. Tänker exempelvis på Chat GPT- en teknologi som har stor potential att göra verksamheter inom medierapportering, service och kundtjänst mer effektiva och användarvänliga.  Även appar som Befake, byggda på AI som möjliggör skapande av bild och form, har en spännande framtid med en stor förväntad spridning. Något många kreatörer och designers kan ha hjälp av i sitt skapande. Vi kommer också se fler techmediebolag ta initiativ för att utvecklas inom den virtuella världen, jag tänker då framförallt på Metaverse. Hittills har vi bara blivit teasade kring vad vi har att vänta här, men säkert är att de kommer få mer utrymme under de närmsta åren. Vi är ännu bara i begynnelsen av vad Metaverse kan göra. Under det kommande året tror jag vi kommer se allt fler branscher hitta nya sätt att arbeta virtuellt. 

– Och självklart kommer vi se mer från den branschen som jag representerar – podcast. En av få medieslag som kommer att ha en fortsatt tillväxt under 2023, enligt IRMs senaste prognos. Det innebär att podcast kommer ta en större andel av medieinvesteringarna och att allt fler annonsköpare och mediebyråer kommer förstå kraften och effektiviteten av podcast som annonsmedium, både vad gäller den intima brusfria miljön och effekten.

LÄS ÄVEN: Så utvecklas poddlyssnandet – här är årets vinnare och förlorare 

 – Tråkigt att behöva nämna lågkonjunkturen men det känns nästan oundvikligt. Under nästa år kommer det vara av största vikt att prioritera rätt och att satsa på det som ger effekt, vare sig det är kortsiktig försäljningsökning eller långsiktigt varumärkesbyggande arbete. De bolag som vågar gasa och satsa igenom konjunkturen blir troligtvis vinnarna och de som kommer ha en stor fördel när vi har tagit oss igenom den här tiden. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev