Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Hundra procent tillväxt för betalpoddar: ”Betalmarknaden har fått fäste”

Publicerad: 1 september 2022, 09:01

Tillväxt för betalda podcasts är stark, visar Mediavisions Q2-analys.

Foto: themotioncloud

Antalet hushåll som betalar för podcasts var dubbelt upp under årets andra kvartal jämfört med samma tid i fjol. Det visar siffror från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Mediavision

Viljan att betala för poddar har ökat kraftigt. Nya siffror från Mediavision visar en fördubbling av antalet hushåll som betalar för podcast under 2022 års andra kvartal jämfört med samma period året innan.

Totalt uppgick antalet hushåll som lägger pengar på podcast till närmare 400 000 under Q2 2022. Att jämföra med 185 000 Q2 2021. Förklaringen som Mediavision anger är lanseringen av nya tjänster samt att det har blivit vanligare att lägga innehållet bakom betalvägg.

Jämför man med hur många som betalar för video-streamingtjänster så är dock andelen som betalar för poddar fortsatt liten. Antalet hushåll som betalar för minst en video-streamingtjänst uppgår nämligen till 2,6 miljoner.

– Enligt IRM har annonsmarknaden för podcasts vuxit kraftigt det senaste året. Det verkar med andra ord som att också betalmarknaden nu fått fäste, säger Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision.

Siffror från Mediavision

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev