Radio/podd
Hon blir ny försäljningsdirektör på Acast
Publicerad: 22 maj 2019, 09:15
Johanna Turner, försäljningsdirektör på Acast.
Acast anställer ny försäljningsdirektör med erfarenhet från mediebyråsidan.
Johanna Turner går in som ny försäljningsdirektör på podcast-bolaget Acast. Sedan vintern 2016 har hon arbetat på Acast men har även en lång erfarenhet från mediebyråsidan med en bakgrund inom OMD.
– Det känns superspännande att också arbeta på publicistsidan. Det händer så mycket inom ljud just nu och det har hänt otroligt mycket bara de senaste åren som jag har varit på Acast. Ljud och podcast har verkligen blivit en naturlig del i mediemixen, säger Johanna Turner till Dagens Media.
Vad kommer hända härnäst på ljudmarknaden tror du?
– Vi märker att fler och fler kunder och segment öppnar upp för ljud i sin mediestrategi. Det finns så många möjligheter som ännu inte riktigt utforskats ännu. Ljud är ett så pass starkt sinne, som verkligen berör – titta bara på ASMR och 3D-ljud. Ljud är en unik annonsmiljö, och kan vara så enormt tongivande för annonsörer, med tanke på hur svårt det kan vara för en annonsör att nå ut i det något brusiga medielandskapet.
Även om Johanna Turner upplever att ljud växer som del av annonsörers mediemix är ett av de största hindren från mediekanalens fortsatta tillväxt att få fler att haka på tåget, och faktiskt våga testa podcast som mediekanal.
Hur ser du på utvecklingen med att det växer fram allt fler poddar som är ”inlåsta”?
– Vi och våra branschkollegor testar oss fram för att se vad som fungerar och inte fungerar. Det är fortfarande en marknad som inte riktigt har satt sig ännu och vi tillsammans med alla andra aktörer sätter formatet just nu. Det viktiga är att vi tillsammans höjer ribban för hur riktigt bra innehåll ska låta.