Radio/podd
Hon blir digitalt utbudsansvarig på Sveriges Radio
Publicerad: 17 mars 2021, 12:10
Caroline Pouron tillträder den 1 maj. Foto: Mattias Ahlm
Caroline Pouron, i dag kanalansvarig för P3, får ansvaret att utveckla Sveriges Radios övergripande digitala strategi för utbudet, på både egna och externa plattformar: ”Jag är verkligen glad för förtroendet”.
Ämnen i artikeln:
Sveriges RadioTill Sveriges Radio kom Caroline Pouron 2004. Genom åren har hon haft en rad olika roller, senast som kanalansvarig för P3. Hon ligger också bakom Sveriges Radio-poddarna P3 Serie, P3 Creepypodden, P3 Dystopia, P3 ID och P3 Krim.
– Caroline ligger bakom flera av Sveriges Radios mest framgångsrika digitala satsningar de senaste åren, inte minst inom poddområdet. Det gör att hon är rätt person att ansvara för hela Sveriges Radios digitala utbud, säger Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör, i ett pressmeddelande.
Den 1 maj kliver Caroline Pouron på sitt nya uppdrag – den nyinrättade tjänsten som digitalt utbudsansvarig på Sveriges Radio.
– Jag är verkligen glad för förtroendet att få ansvara för hela SR:s digitala utbud. Det känns som en jättebra fortsättning på det som har jag inlett i min roll som kanalansvarig på P3, till Dagens Media.
Rekryteringen görs i en tid när Sveriges Radio ökar sitt fokus på digitalt innehåll.
– Det är ju en enorm ljudhajp just nu. Det är roligt att ljud är hett, men det skärper också konkurrensen. Sveriges Radio kommer sannolikt att behöva arbeta ännu hårdare framöver för att behålla den position vi har i dag.
Sveriges Radio är framför allt stark inom vissa områden som till exempel poddar, säger Caroline Pouron. Men det finns andra områden där hon ser stora utvecklingsmöjligheter
– Ett sådant är lokalt, där vi har stora delar av vår publik. Sedan ser jag också stora möjligheter att utveckla digitala format för barn eftersom jag tror att föräldrar kan se stora fördelar med innehåll som riktar sig till barn där man inte tittar in i en skärm utan lyssnar.
Vad är SR:s styrkor och svagheter, som du ser det?
– Vår största styrka är att vi är starka digitala produkter och har ett bra digitalt innehåll, vilket bland annat visar sig i att vi återkommande toppar poddindex, säger hon och fortsätter:
– Svagheten är väl att det – som jag tidigare nämnde – finns delar vi har jobbat med lite mindre med. Där behöver vi titta på hur vi kan bli ännu starkare.
En viktig sak för att SR ska fortsätta utvecklas i rätt riktning är att ta vara på drivet.
– Vi lutar oss inte tillbaka och känner oss nöjda bara för att vi har framgångsrika format som Sommar i P1 och P3 Dokumentär. Sökandet efter morgondagens format är helt avgörande för att vi ska behålla vår position.
Vem som ersätter henne i rollen som kanalansvarig för P3 är inte klart än, men rekryteringen inleds inom kort.