Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Här är ljudkampanjerna som kan vinna i Guldörat

Publicerad: 5 oktober 2022, 12:40

Cancerfonden, K-Rauta och Ica bland annonsörerna som kan prisas.

Här är alla nominerade i Guldörats nyinstiftade kategori Årets ljudkampanj.

Ämnen i artikeln:

NyheterRadioICACancerfondenOatlySpotifyIPGViaplayBauer Media GroupScreamKommunalK-RautaAdonAcast

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


För första gången någonsin ska kommersiella ljudkampanjer prisar i Radioakademins tävling Guldörat. 

LÄS ÄVEN: Här är alla nominerade i Guldörat

Pris ges till den kund, reklam- eller mediebyrå som under året skapat en ljudkampanj för just podd eller radio. Juryn har bland annat bedömt kampanjens kvalitet, innovation och effekt. 

Här är alla nominerade:

Cancerfonden

Kampanj: Dokumentära podcastserien Beskedet.

Koncept: Cancerforskningen fortsätter att göra framsteg och Cancerfonden ville uppmärksamma detta tillsammans med givarna – de som möjliggjort forskningsframstegen. Många minns exakt var de befann sig när de tog emot ett cancerbesked och kampanjen lyfter att cancer tar plats, inte bara i form av att så många drabbas utan också fysisk plats som för alltid förknippas med stunden när ett cancerbesked togs emot. Podcasten Beskedet utgår från dessa platser, den drabbades ”här”. Resultatet av kampanjen gav ett insamlingsrekord, ökade deras webtrafik samt höjde givarviljan.

Publicist: Spotify.

 

Ica via IPG Mediabrands

Kampanj: Ica-Stig i ljudspotsformat.

Utförande: Ica-Stig är ett reklamkoncept som gått i tv senaste 20 åren, välkänt och älskat av svenska folket med sina humoristiska kortfilmer. Under året har Ica-Stig överförts till radio i form av radiospotar för att addera räckvidd och nå konsumenter i fler viktiga moments och med framgångsrikt resultat där samtliga referensvärden överskridits i kampanjmätningarna.

Publicist: Viaplay Group och Bauer Media.

 

Kommunal via Scream

Kampanj: Prat från verkligheten.

Utförande: Under pandemisommaren 2021 uppmärksammade Kommunal alla de yrkeskategorier som under lång tid med orättvisa arbetsvillkor ställt upp för samhället när många andra yrkesgrupper jobbat hemifrån. För att lyfta medlemmarnas berättelser under pandemin tog därför Kommunal fram en egen podcast som döptes till ”Prat från Verkligheten”. Kampanjens datum den 24/7 fick bli symbolen för ”Twentyfourseven” – det vill säga att man som verksam i dessa yrken ”aldrig är ledig”. Kampanjens innehåll ”Prat från verkligheten” tajmade också väl in under semester och de populära sommarpraten i Sveriges Radio. En kampanj där man under en och en halv månad nyttjade ljudmediets alla produkter i form av en egen digital radiostation som var live under ett dygn 24/7, radioprogramledare som pratar om kampanjen i tre nätverkstationer, en egen podd och radiospotar. Detta helhetstänk resulterade i hög räckvidd och uppmärksamhet samt ökade Kommunals medlemsantal.

Publicist: Bauer Media.

 

K-Rauta via Adon

Kampanj: långsiktigt samarbete ger effekt.

Utförande: K-Rautas strategi att se radio som en viktig del av sin mediemix har resulterat i ett långsiktigt samarbete med Viaplay Group där K-Rauta kommunicerat ren varumärkesexponering till aktivering på flera kreativa sätt – allt från radiospotar och tävlingar till sponsring av programpass och aktiveringar i festivaler och events. Effektmätningar visar att denna strategi är en framgångsfaktor i flera parametrar och att långsiktighet är en väl vald investering.

Publicist: Viaplay Group.

 

Nordax Bank

Kampanj: Dreamers – Rockstjärna för en dag.

Utförande: Nordax vill inte att det skall vara svårt för någon utan anställning att få bolån. Genom eklektiska reklamfilmer med inspiration från 80-talets glammiga poprock lanserade Nordax Bank bandet Dreamers som man fick följa i kampanjfilmer. Huvudbudskapet var att man inte skall behöva ge upp sin dröm. Detta budskap togs sedan ut i radion i ett flera veckor långt samarbete med Rockklassiker som gav en lyssnare möjligheten att förverkliga sin rockstjärnedröm i kampanjen ”Rockstjärna för en dag”. Vinnaren fick leva ut sin rockstjärnedröm genom att få stå på scen tillsammans med Rockklassiker All Stars på Sweden Rock och uppträda inför tusentals i publiken. Kampanjen fick stor medial uppmärksamhet, högt engagemang och fint resultat.

Publicist: Bauer Media.

 

Oatly

Kampanj: Somna med Oatly.

Utförande: Ett helbrandat avsnitt med podden Somna med Henrik med syfte att skapa ett reklamformat som varken äventyrar poddskaparens innehåll – eller lyssnarens upplevelse, och som samtidigt är transparent, originellt och roligt. Oatly lyckades skapa ett en timme långt bonusavsnitt som linjerade det kommersiella innehållet med det som lyssnaren var ute efter – och med mycket framgångsrikt resultat.

Publicist: Acast.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev