Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Hannah Widells och Amanda Schulmans Perfect Day får nya ägare – Björn Ulvaeus tar över

Publicerad: 10 augusti 2021, 08:46

Pophouse Entertainment är ny ägare till Hannah Widells och Amanda Schulmans Perfect Day.

Foto: Pierre Björk

Pophouse Entertainment lägger vantarna på podcastbolaget Perfect Day som medieprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman grundat.


Ämnen i artikeln:

Perfect DayPerfect Day MediaAmanda Schulman

Pophouse Entertainment, som grundades av Björn Ulvaeus och Conni Jonsson och i dag ägs av dem (genom ägarbolagen KIAB respektive Qarlbo, reds. anm.) samt Universal Music, köper 100 procent av aktierna i Hannah Widells och Amanda Schulmans Perfect Day Media. Det framgår av ett pressmeddelande.  Detaljer kring vad köpet går loss på vill Perfect Day i dag inte dela med sig av till Dagens Media.

Perfect Day grundades 2011 och bland de poddar som bolaget i dag kan räkna till sina finns ”Alex & Sigge”, ”Ursäkta”, ”When We Were Kings” och Fredagspodden.

Förvärvet är det första Pophouse Entertainment gör inom ljud och kreativt innehåll, och motivet uppges vara att ” bygga europeisk marknadsledare inom podcast content”. I Pophouse ägo finns i dag anläggningarna Cirkus, Abba-museet och Hasselbacken.

Pophouse Entertainment leds sedan 2019 av den tidigare Universalchefen Per Sundin. Men Perfect Day Media kommer – även efter köpet – att rattas av grundarna Hannah Widell och Amanda Schulman, i sällskap av vd:n Karolina Roslund och finanschefen Tove Barkestad.

– Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt. De har testat sig fram till ett recept som verkligen fungerar för att generera nya lyssnarsuccéer och sedan kommersialisera dessa, säger Per Sundin, i en kommentar.

Perfect Day Media AB i siffror 2019 (2018)

Nettoomsättning: 43 903 000 (41 031 000)

Rörelseresultat (EBIT): 1 836 000 (−2 179 000)

Nettomarginal (%): −95,69 (−5,83)

Soliditet (%): 9,5 (54,8)

 

Källa: Retriever

LÄS OCKSÅ: För första gången – så stora är medieköpen i poddar

Men även om Perfect Day har en rad framgångsrika poddar i sitt stal har bolaget erfarenhet av flera tuffa år av motvind innehållande förluster, konkurs och stämningshot. I slutet av juni rapporterade dock Breakit, som tagit del av årsredovisningen från Bolagsverket, att bolaget under 2020 hade en omsättning på 44,4 miljoner kronor. En siffra som kan jämföras med 43,9 miljoner kronor året innan (se faktaruta). Samtidigt redovisade bolaget under 2020 ett plusresultat på 352 807 kronor. 

– Affären ger oss verktyg att utveckla Perfect Day till nya höjder. Vi kunde inte ha hittat en bättre partner bland det stora antal intressenter som har visat intresse. Pophouse bidrar inte bara med kapital utan också med unik erfarenhet inom kreativitet, populärkultur, finans och management. Att ha med sig dem känns enormt inspirerande när vi nu ska skala upp verksamheten, säger Hannah Widell, styrelseordförande i Perfect Day, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Poddlyssnandet skjuter i höjden

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News