Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Färre poddar gav fler lyssnare och reklamkronor

Publicerad: 23 Juli 2019, 13:31

Foto: Janne Næss

Det gav klirr i kassan när publicisten News UK, med ”The Sun” och ”The Times” i sina ägor, bestämde sig för halvera antalet podcasts.


Ämnen i artikeln:

PodcastThe GuardianThe Sun

Efter att ett strategiskt beslut tagits om att fokusera resurserna på färre men mer specialiserade podcasts, reducerade News UK antalet poddar till hälften förra året. 

Resultatet kan verka förvånande:

Nedladdningarna fördubblades och reklamintäkterna blev tre gånger högre än tidigare, skriver Digiday.

– Människor vill lyssna på specialiserade program av hög kvalité. För att kunna leverera något meningsfullt till annonsörerna måste podcastvarumärken individuellt bli mycket större. Det är bättre att göra tio program som har 100 000 lyssnare än att göra 40 program med 10 000 lyssnare, säger Jimmy Buckland som är ansvarig för ljudproduktioner på News UK.

Publicisten har varit en föregångare när det gäller ljud, jämfört med konkurrenterna i Storbritannien. Redan år 2016 köpte News UK ljudproduktionsbolaget Wireless Group för 275  miljoner dollar. 

I början av 2018 satte News UK den nya strategin gällande ljud – som innebar färre men bättre poddar. Idag har bolaget, med tidningarna The Sun, The Sunday Times och The Times i sina ägor, 22 podcasts utspridda över sina varumärken. The Times har sju, The Sun har tre och tolv ligger inom Wireless Groups radiovarumärken. 

De två senaste podcast-satsningarna kommer från prenumerationstidningen The Times, som jobbar med olika sätt att värva prenumeranter via ljudmediet.

– De kommande tolv månaderna kommer vi att försöka integrera ljud ytterligare i The Times och hitta sätt att ha med ljud i mixen av upplevelser som vi erbjuder våra prenumeranter, säger Jimmy Buckland.

Exakt hur erbjudandet kan komma att se ut är ännu inte klart:

– Om vi kommer att landa i podcasts bakom betalvägg eller att prenumeranter får tillgång till våra podcasts tidigare, har vi inte bestämt än.

Att lyckas klura ut exakt hur länken mellan ljud och prenumerationer ska se ut, är en knäckfråga för de flesta stora publicister idag. The New York Times ger sina prenumeranter tidigare tillgång till podcasts. The Economist har gjort erfarenheten att andras poddarfunkar bra som marknadsföringskanaler för deras prenumerationer. The Guardian har via reklamspottar I de egna poddarna på senare tid bett lyssnare att donera pengar. 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PodcastThe GuardianThe Sun

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.