Radio/podd
Få betalar för poddar – men många lyssnar
Publicerad: 11 maj 2022, 11:08
Foto: themotioncloud
En stor del av svenskarna, och särskilt unga, lyssnar på poddar varje vecka, men få betalar för innehållet.
Enligt Mediavision lyssnar drygt 50 procent av alla 15-74-åringar, 3,8 miljoner, på podcasts en genomsnittlig vecka. En tredjedel av dessa lyssnar en genomsnittlig dag.
Därmed ligger lyssnandet på poddar under årets första kvartal i nivå med lyssnandet under tidigare kvartal.
Lyssnandet är störst bland unga. Bland 15-34-åringar är veckoräckvidden för podcasts under första kvartalet nära 70 procent.
Men trots det höga lyssnandet är det få som betalar. Mediavisions analys visar att mindre än 1 procent av hushållens medieutgifter läggs på poddar. Det kan jämföras med musikstreaming som tar ungefär 10 procent av medieutgifterna och ljudböcker på nära 5 procent.
Idag lägger ett hushåll i Sverige knappa 700 kronor per månad på medietjänster inom ljud, text och rörlig bild.
– Podcasts har på kort tid blivit mycket uppskattat bland lyssnare i Sverige. Att drygt hälften av befolkningen lyssnar på podcasts en genomsnittlig vecka är en god grund också för en växande annonsmarknad. Till skillnad från andra streamingmedier tycks det dock ännu långt till en betalmarknad. Detta kommer ha betydelse för det framtida innehållet, men sannolikt också för vilka aktörer som kommer att vara tongivande, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN:
Ljudboksmarknaden passerar milstolpe – når 1 miljon svenska hushåll
Därför är det allt viktigare att hålla koll på churn
Marie Nilsson: ”Spenderarbyxorna har gjort barnhushållen högintressanta”