Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

De kammade hem priserna i Sound Awards

Publicerad: 22 april 2021, 13:40

Vinnare av ”Årets röst 2021” är Björn Natthiko Lindeblad.

På torsdagen presenterades pristagarna i årets upplaga av Sound Awards. Här är alla vinnare.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media GroupLinda Palmgren

På torsdagen arrangerades Resumés och Bauer Medias event Sound Stockholm. För första gången är ljudeventet kostnadsfritt och tillgängligt för alla. Här kan du se Sound Stockholm i efterhand.

Några av de företag som medverkade under entimmesvisningen, som bland annat bestod av paneldiskussioner med case och spaningar från ljudområdet, var Acast, Bauer Media och Efterklang. Dessutom presenterade Linda Palmgren, vd på Bauer Media, årets vinnare i Sound Awards tre kategorier ”Årets röst” och ”Årets ljudinnovation” och ”Årets ljudbranding”.

Vinnare av ”Årets röst 2021” är Björn Natthiko Lindeblad, författaren till boken ”Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk” samt en av 2020 års mest poddlyssnade sommarpratare. Motiveringen lyder: ”Med stor närvaro, hjärta och mycket värme berör årets röst på riktigt. En röst som verkligen trollbinder sin publik och fångar örat genom sin magi. Stort grattis Björn Natthiko Lindeblad, vinnare av Årets Röst 2021.”

Till ”Årets ljudinnovation 2021” utsågs Dramaten. Motiveringen luder: ”Vinnaren av årets ljudinnovation 2021 har på ett smart och innovativt sätt utvecklat en lösning som breddar målgruppen och når sin publik med en ljudupplevelse väl värd att minnas. Med tekniken som möjliggörare har upplevelsen förstärkts och skapat dramatik så nära en liveföreställning åhöraren och publiken kan komma. Stort Grattis Dramaten och DVA Studio, vinnare av Årets Ljudinnovation 2021.”

I kategorin ”Årets ljudbranding 2021” prisades Lenovo. Motiveringen lyder: ”Vinnaren av årets ljudbranding 2021 har lyckats skapa en identitet som tar för sig på ett kreativt och modigt sätt, väl anpassat för målgruppen. I en tid där ljudidentitet får större betydelse är idékraften spot on och ger en träffsäker ljudbranding som verkligen slår igenom med full kraft. Stort grattis Lenovo och Ehrenstråhle, vinnare av Årets Ljudbranding 2021.”

Björn Natthiko Lindeblad, Dramaten och Lenovo prisas med en glasskulptur från Stockholms Glasbruk på Skansen som föreställer ett öra. Utöver det skänks 30 000 kronor i vinnarnas namn till ”MusikBojen”, som verkar för att utsatta barn och ungdomar får tillgång till musikterapi.

Vinnarna utsågs av en jury som bestod av:

Linda Palmgren, Juryordförande & CEO, Bauer Media

Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör, Lidl

Christian Roussos, Copywriter & Ljudproducent, Dobedai Produktionsbyrå

Emma Cedell, Media Manager, Samsung

Emma Thorp, CEO, Scream

Erik Modig, forskare, Handelshögskolan i Stockholm

Fredrik Simonsson, CD Creative Lead, Nord DDB

Fredrik Svedjetun, Chefredaktör, Resumé & Dagens Media

Markus Norberg, Investment Director, OMD

Sophia Lindholm, Art Director, Forsman & Bodenfors

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.