Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Därför investerar Schibsted i svenska Podme

Publicerad: 23 Maj 2019, 12:28

Pontus Ogebjer på Schibsted tillsammans med Johan Strömberg, vd och grundare av Podme. 

Schibsted Growth investerar i svensk poddplattform. ”Jag tror att det finns potential för flera spelare”, säger Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted Growth, om konkurrensen.


Ämnen i artikeln:

SchibstedPodcast

Schibsted är en av flera investerare som går in med pengar i den svenska poddplattformen Podme som erbjuder exklusivt och reklamfritt innehåll. Totalt handlar det om runt 10 miljoner kronor och även om Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted Growth, inte vill avslöja hur mycket de går in med säger han att Schibsted är en av de större investerarna. 

– Hela podd- och ljudsektorn är en marknad som nu växer kraftigt. Podme har visat att de är duktiga på att se vilket innehåll som fungerar men också att de är vassa rent affärsmässigt. Både från sitt eget perspektiv på att driva konvertering till betalande kunder men även på att skapa en bättre affär för poddskapare, säger Pontus Ogebjer till Dagens Media. 

Pontus Ogebjer säger att han tror att Schibsted kan bidra både genom att fungera som en kanal för plattformen men också genom att erbjuda alla de kontakter till kunder som mediehuset har i både Sverige och Norge. 

Stora aktörer som exempelvis Spotify satsar också hårt på poddar just nu, hur ser du på den konkurrensen?

– Jag kan inte gå in på Spotifys satsningar men man kan dra paralleller till alla de olika tv-tjänster som finns på marknaden idag. Det finns Netflix men också exempelvis Viaplay och HBO, en del av tjänsterna har liknande innehåll men de har också eget innehåll som gör dem unika. Poddmarknaden är så pass stor och jag tror att det finns potential för flera spelare. 

Sedan starten 2017 har Podme lyckats locka 20 000 premiumkunder som betalar 19 kronor eller mer i månaden för att få följa och lyssna på en specifik podd. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SchibstedPodcast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.