Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Dagens Media släpper ny podd

Publicerad: 22 Maj 2019, 11:39

Daniel Pereaux, vd Fragbite

Podden ”Allt om Esport” som görs av Fragbite i samarbete med Dagens Media ska få annonsörer att greppa den växande esportsmarknaden.


Ämnen i artikeln:

e-sport

Tisdagen den 4 juni är det premiär för det allra första avsnittet av den nya podden ”Allt om Esport”. 

Podden görs av esport-bolaget Fragbite i samarbete med Dagens Media och ska framöver komma ut varannan vecka. 

Vd Daniel Pereaux står som programledare och kommer bjuda in både e-sportsaktörer och annonsörer som får diskutera och tipsa om allt som rör ämnet. 

– Esport är idag en världens största sporter men jag tror fortfarande att många kanske tror att det bara är ett fenomen och att annonsörer har svårt att greppa esporten, säger Daniel Pereaux och fortsätter:

– Podden ska i grund och botten vara en opartisk podd för annonsörer och den breda mediemassan med ett ubildande syfte. I podden kommer vi genom intressanta gäster lyfta hela esportens ekosystem och inspirera annonsörer och intressenter med engagerande esports- och affärsinnehåll.

Apropå att podden ska vara opartisk, hur ska du se till att den inte blir för ”säljig” med tanke på att esportsaktörer kommer gästa?

– Det är klart att jag älskar esport och vill att andra ska aktivera sig mot esporten men jag vill också att det ska finnas en gnutta kritik i podden, det ska inte bli en slätstruken esportspodd. Det är viktigt att vi är transparenta med både för- och nackdelar i hela branschen och att vi framför hur vi kan förbättra och möjliggöra en bra annonsplats för esport. Det kommer absolut förekomma kritiska frågor, det ska inte vara alltför lätt för gästerna att vara med. 

Hur långt har annonsmarknaden i Sverige kommit inom esport i jämförelse med andra länder?

– Om vi ser till talang inom esport och utövare så har Sverige varit ledande under en lång tid. Om vi ser till kultur och annonsering har vi också kommit väldigt långt den senaste tiden. Jag vill ändå säga att Sverige ligger i framkant men man ligger fortfarande efter när det kommer till att aktivera den breda annonsören. Vid första anblick kanske man tänker att det bara är techsponsorer och utrustning för målgruppen som är intressant att göra reklam för men så är det inte, säger Daniel Pereaux och fortsätter:

– På samma sätt som att McDonalds eller Hyundai kanske sponsrar fotbolls-VM skulle de lika gärna kunna sponsra en esportsliga om man har samma typ av målgrupp. Det behöver inte vara en annonsör som säljer en musmatta eller tangentbord som gör det. Så vi har fortfarande möjlighet att inspireras av omvärlden och ta stora steg framåt. 

Vem gästar första avsnittet?

– Jag vet inte om jag ska spoila det riktigt än, men jag kan i alla fall säga att det är en annonsör inom esporten som framgångsrikt har aktiverat målgruppen. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

e-sport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev