Radio/podd
Då införs ny transaktionsvaluta för radio
Publicerad: 11 augusti 2022, 07:59
Foto: Janne Næss
En ny modellering av transaktionsvalutan för radio införs i slutet av sommaren.
Ämnen i artikeln:
MMSFrån och med den 1 september införs en ny modellering av transaktionsvalutan för radio i Sverige. Bakom utvecklingen av transaktionsvalutan står MMS.
Efter att ha analyserat lyssnandet innan, under och efter pandemin har MMS kommit fram till att transaktionsvalutan behöver stabiliseras med hjälp av befintliga mätningar.
MMS har därför tagit fram en modell baserat på radiomätningarna: rate on air (en teknisk panelmätning) samt CATI bestående av cirka 30 000 intervjuer.
På sikt är planen en integration mellan lyssnar- och tittarmätningarna så att medieköpare ska kunna optimera kampanjer i både radio, tv, onlinevideo och ljud genom jämförbara transaktionsvalutor. MMS samarbetar även med Kantar Sifo för att göra detta möjligt.
Magnus Anshelm, vd på MMS, konstaterar att både den totala tittartiden och den totala lyssnartiden har ökat under flera år.
– Mot bakgrund av detta är MMS ambition att, i likhet med att mäta ännu större del av tittartiden, också mäta så mycket som möjligt av allt ljud som konsumeras oavsett om det är i FM radio eller online. För att lyckas med detta behövs starka partnerskap med många parter. När det gäller lyssnandet ser vi med tillförsikt fram emot ett fördjupat samarbete med Kantar Sifo, som vi arbetat tillsammans med i flera år för att utveckla valutan för onlinevideo. Potentialen att möta den komplexa mediemarknadens behov har aldrig varit större, säger han i en kommentar.
Enligt MMS kommer den officiella lyssnarmätningen inte påverkas av den utvecklade transaktionsvalutan.