Radio/podd
Betaperioden är över – nu lanseras Acast Plus brett
Publicerad: 27 januari 2022, 08:50
Genom Acast Plus kan poddarna minska avståndet till publik, säger vd:n Ross Adams.
Acast Plus går nu in i nästa fas och lämnar betasatsningen. Det innebär att produkten blir tillgänglig för alla.
Ämnen i artikeln:
AcastI går, onsdag, lanserades Acast prenumerationslösning Acast Plus brett vilket innebär att den nu är tillgänglig för alla poddkreatörer.
Acast Plus gör det bland annat möjligt för innehållsskaparna att erbjuda betalande prenumeranter annonsfria lyssningar, förhandslyssningar och olika typer av exklusivt innehåll.
Att Acast planerade ett nytt försök med en betalmodell kommunicerades förra våren. Under betaperioden testade 25 Acast-poddar på åtta olika marknader.
Resultatet, enligt Acast, blev att tiotusentals lyssnare registrerade sig och att antalet prenumeranter steg med 40 procent från november till december 2021. Samma period växte intäkterna i snitt med 25 procent.
På den svenska marknaden betatestade podcasten ”Sorry, allt gick åt helvete”, som skådespelaren Ola Rapace och radioentreprenören Fredrik Söderholm står bakom, Acast Plus. Erbjudandet till prenumeranterna var att de skulle få hela säsongen i ett svep vilket ledde till 3 400 betalande prenumeranter första veckan efter lanseringen.
Nu är Acasts plan att generera cirka 15 procent intäkter per lyssnarbidrag och alla intäkter kommer att nettoredovisas av poddkreatörens andel i Acasts bokslut.
– Acast Plus ger alla poddare ännu fler sätt att komma närmare sin publik, vilket ger dem bättre data för att förstå sina lyssnare och forma framtida innehåll, säger Acast vd Ross Adams i ett pressmeddelande.
Acast Plus är i dag tillgängligt i 135 länder
LÄS OCKSÅ: Acast gör nytt försök med betalmodell