Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Bauer Media slimmas i pandemin – 18 tjänster ska bort: ”Tudelad dag”

Publicerad: 9 mars 2021, 12:03

Linda Palmgren är vd för Bauer Media.

Foto: Bauer Media/Pressbild

Bauer Media bygger om verksamheten – och tar bort 18 tjänster. Pandemin har påverkat försäljningen negativt. Fackförhandlingar har inletts. ”Denna dag är tudelad”, säger vd:n Linda Palmgren.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Bauer Media ska under mars slå ihop program- och marknadsavdelningen och skapa en contentavdelning under ledning av Anna Rastner, bolagets content-chef. Det framgår av ett pressmeddelande.

Men förändringarna medför också att 18 tjänster försvinner från bolaget. Det eftersom pandemin har förändrat köp- och säljbeteenden, vilket påverkar bolaget negativt. Förhandlingar med facket har inletts och målet är att ha den nya organisationen implementerad den 22 mars i år.

Bauer Medias vd Linda Palmgren berättar hur beskedet har tagits emot av personalen.

– Jag vill börja med att säga att denna dag är tudelad. Den upplevs vara början på något nytt men samtidigt med en stor respekt för de kolleger som blir berörda. Vi ska vara tydliga med att några av tjänsterna redan är förmedlade tidigare under året genom naturliga uppsägningar som inte ersätts från flera olika delar av verksamheten. I detta skede är det totalt 9 tjänster som berörs.

Förutom att det är kolleger som behöver lämna – hur kommer det här att slå mot Bauer?

– Bauer Media har gjort en stark utveckling historiskt. Detta omtag gör vi för att accelerera verksamheten till en digital och datadriven omvärld men också för att anpassa oss efter den förflyttning som pandemin inneburit. Vi utvecklar Bauer Media för att vara relevanta och med det ge rätt förutsättningar och kraft för hela vår verksamhet att växa.

Hur ska ni lyckas accelerera den digitala affären när ni drar ned på 18 tjänster?

– Vi står inför en nystart och vårt digitala lyssnande ökar kontinuerligt både i streamad radio och poddar som är en viktig affär för oss framåt. Att skapa nya förutsättningar innebär också att göra om och det är hög tid för oss att omfördela och prioritera bland våra resurser. Med det utveckla verksamheten för att kunna accelerera där vi ser att kraften är som störst, där vi kan investera och satsa mer på innehåll och underhållning oavsett val av distribution.

Den nya sammanslagna organisationen ska innehålla fyra produktområden: Mix Megapol, NRJ, Rockklassiker/Bauer+ och Podplay – med en produktchef för respektive varumärke.

– Det känns som en självklarhet att slå ihop marknad och program till en contentavdelning. Där ska vi investera och satsa ännu mer på innehåll och underhållning, oavsett var den distribueras. Vår digitala lyssning i streamad radio och poddar ökar kontinuerligt och är en viktig affär för oss framåt, säger Anna Rastner i en kommentar.

Bolaget ska även utgöras av fyra nya fokusområden:

Growth, content, digitalt och BI som ska arbeta integrerat och skapa ”ramarna för ett mer flexibelt arbetssätt och möjliggör en stark tillväxtkraft i hela organisationen”.

Samtidigt minskas regionalförsäljningen ner till tre huvuddestinationer, framgår det. 

– Vi samlar ansvaret för regionalförsäljningen till tre huvuddestinationer, Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessa kommer ledas av tre försäljningschefer. Vi kopplar våra lokala kontor till de nya destinationerna vilket gör att vi kommer kunna ha färre lokala kontor, kommenterar Johnny Strömgren, försäljningsdirektör på Bauer Media.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.