Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Bauer Media släpper “Sveriges första poddbok”

Publicerad: 16 Oktober 2019, 05:48

Redaktionella sponsorer har möjlighet att köpa in sig i ”När mikrofonen tystnar”. ”Det blir som en pratad reklam istället för traditionell radioreklam. Det är spännande, eftersom det inte görs i ljudböcker”, säger Lovisa Ohlson, poddchef på Bauer Media.

Bauer Media har låtit Peter Borossy läsa in Thomas Hansens deckare ”När mikrofonen tystnar”. Enligt Bauer Media innebär det att de släpper Sveriges första poddbok. Dock är det inte första gången en bok läses in, finansieras av annonser och distributeras gratis till lyssnare.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Lovisa Ohlson är poddchef på Bauer Media.

På vilket sätt menar ni att det är Sveriges första poddbok?

– Det är en fysisk bok som en inläsare har talat in. Lyssnarna binder inte upp sig på ett abonnemang och det kostar inget att lyssna, till skillnad från ljudbokstjänster, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

–  Även distributionssättet är nytt för ljudböcker eftersom det går att prenumerera på avsnitten. Dessutom skiljer sig ljudet från traditionella ljudböcker där ljudet är ganska torrt. Poddboken har till exempel ljudeffekter.

Det är dock inte första gången en bok läses in, finansieras av annonser och distribueras gratis till lyssnare. Till exempel producerade Bonnier News Brand Studio en podd i somras där de lät en roman av Leffe Grimwalker läsas in. Podden distrubuterades gratis och finansierades av ett köpcentrum i Malmö. Även Acast har släppt två böcker i liknande format. 

Kommer Bauer Media att distribuera fler poddböcker?

–  Det beror på hur det går. Vi älskar att experimentera med nya format. Om poddboken går bra kan vi tänka oss att göra fler.

Poddboken finansieras av traditionella radiospottar och ”redaktionella sponsorer”. 

– Redaktionella sponsorer innebär att Inläsaren blir som en ambassadör för ett varumärke. Det blir som en pratad reklam istället för traditionell radioreklam. Det är spännande, eftersom det inte görs i ljudböcker. 

Bauer Media har inte hittat sponsorer till alla avsnitt.

Ett avsnitt kommer att släppas i veckan fram till jul och distribueras i Bauer Medias podcastplattform Radioplay.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.