Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Även Bauer släpper självservice-plattform

Publicerad: 3 juni 2021, 09:40

Bauer Media satsar på ökad automatisering av annonsbokningen.

Foto: Janne Næss

Bauer Media sällar sig till mediehusen som valt att lansera en självservice-plattform.


Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Nyligen släppte TV4 en plattform för att digitalt köpa och boka tv-utrymme, kallad Advanced TV, och Dagens Media kunde för ett år sedan rapportera om en våg av medier som valde att satsa på självservice-plattformar, däribland Spotify och Acast.

LÄS ÄVEN: Acast, Tiktok och Hulu – i år ska alla ha eget annonsverktyg

Nu sällar sig alltså Bauer till skaran och öppnar upp det regionala utrymmet i radio och poddar. Tjänsten riktar sig främst till den regionala direktkundsmarknaden.  Kunderna väljer själva region, budget och förväntad effekt på annonseringen.

Bauer har tidigare lanserat den automatiska annonsplattformen Audiostream för programmatiska köp.

– Med en allt mer snabbrörlig digital värld där både sälj och köpresan möts digitalt vill vi skapa ett bra och starkt komplement för våra annonsörer att enkelt kunna köpa av oss. Vi vet att många av våra regionala kunder idag är vana att göra digitala köp själva och vi kommer med denna tjänst möjliggöra det som en del av vår affär framåt, säger Johnny Strömgren, sales director på Bauer Media, i ett pressmeddelande.

– Det ligger också helt i linje med den automatisering en stor del av branschen strävar mot. Vi vill erbjuda både nya och befintliga lokala kunder att snabbt kunna ta del av våra produkter oavsett radio, podd eller andra produkter vi säljer.

Självservice-tjänsten släpps 7 juni.

 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.