Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Acasts ”Spår” tar över Itunes

Apple och Acast inleder ett samarbete kring podden ”Spår”.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Publicerad: 02 April 2019, 13:15

Ämnen i artikeln:

AppleAcast

Takeover för ”Spår” i Itunes.

Idag är det premiär för sjunde säsongen av Acast Originals ”Spår”. Det firas bland annat med ett strategiskt samarbete med Apples Itunes podcaster.

Enligt ett pressmeddelande är det första gången i Europa som det görs en exklusiv takeover av Apples podcastapp, som är världens mest använda podcastapp med 57 procent av det globala lyssnandet.

Samarbetet innebär att ”Spår” visuellt tar över Itunes podcasters karusell. Takeovern ska innehålla ledtrådar från den nya säsongen, vilket enligt pressmeddelandet ska väcka nyfikenhet kring det nya fallet och säsongen, som har namnet ”Brandkärrmordet”.

– Vi ville skapa en lanseringskampanj värdig ”Spårs” produktionsvärde. Hur får man någonting visuellt att locka till aktivt lyssnande? Vi kallar det kvalitativa ”audio-clues”. Målet var att få det att kännas som att du trycker på play på en efterlängtad HBO-serie, efter att du lockats av de visuella ledtrådarna, säger Josephine Forssjö, innehållschef på Acast, i pressmeddelandet.

Ämnen i artikeln:

AppleAcast

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.